komentarze 0
|
W 1962 r. Zdzisław Beksiński zaprojektował kolejny prototypowy autobus SFA-2, mocno przeszklony i z przestronnym wnętrzem dzięki wysokiemu nadwoziu i całkowicie płaskiej podłodze - niemal jak we współczesnych autokarach. Nowatorskie wzornictwo, a zwłaszcza pochylone słupki przednich okien, nie spodobało się jednak komunistycznym decydentom. Prototyp pozostał tylko na zdjęciach i rysunkach.
Za Marek Kuc "Autobusy z Sanoka. 1950-2013"
|
Polska
/
Województwo podkarpackie
/
Powiat sanocki
/
Sanok
/
ul. Lipińskiego Kazimierza
109
/
Przedsiębiorstwo Autosan
/
Pojazdy produkcji Autosan
|
Dodane: 2018-11-03 14:02:30,
Przez:
Danuta B.°,
Odsłon: 581,
Ocena: 6.00 (3)
|
komentarze 0
|
Pracę w Autosanie, w końcu lat 50. Zdzisław Beksiński zaczął z rozmachem, projektując autobus turystyczny SFA-1 Sanok. W ówczesnej siermiężnej rzeczywistości futurystyczne kształty i nowoczesne rozwiązania tego prototypu musiały robić wrażenie.
Autobus był bardzo przeszklony, a z tyłu i przodu nadwozia miał płetwy, najmodniejszy wtedy element stylistyczny amerykańskich krążowników szos. We wnętrzu - składane stoliki i składane siatkowe półki pod sufitem. Był to pierwszy zaprojektowany w Polsce autobus z silnikiem z tyłu pojazdu - dziś rozwiązaniem standardowym.
Na zmontowanie prototypu tak awangardowego autobusu zdecydowano się w sanockich zakładach po objęciu władzy w PRL przez ekipę Władysława Gomułki, w czasach nadziei na prawdziwy przełom po erze stalinowskiego zamordyzmu. Na nadziejach się jednak skończyło. W marcu 1958 r. rządowa komisja oceny transportu samochodowego nakazała wstrzymanie dalszych prac nad prototypem.
Jedyny egzemplarz SFA-1 przekazano do ogródka jordanowskiego w Sanoku. Później trafił na złom.
Za: Marek Kuc "Autobusy z Sanoka. 1950-2013"
|
Polska
/
Województwo podkarpackie
/
Powiat sanocki
/
Sanok
/
ul. Lipińskiego Kazimierza
109
/
Przedsiębiorstwo Autosan
/
Pojazdy produkcji Autosan
|
Dodane: 2018-11-03 13:58:01,
Przez:
Danuta B.°,
Odsłon: 598,
Ocena: 6.00 (7)
|
komentarze 0
|
Zakład w Sanoku produkował także eksportowe wersje mikrobusu Nysa. W 1964 r. Zdzisław Beksiński zaprojektował następcę tego pojazdu, oznaczonego jako SFA-4 Alfa. W tym przypadku władze dały wstępnie zgodę na produkcję tego modelu, który miał dostać zawieszenie i silnik z szykowanego w FSO auta warszawa-210. Ale przygotowania do produkcji wstrzymano, gdy Związek Radziecki zawarł umowę z Fiatem i także władze PRL podpisały z Włochami kontrakt na produkcję polskiego fiata 125p. W efekcie kolejny prototyp Beksińskiego pozostał na zdjęciach.
Za: Marek Kuc "Autobusy z Sanoka. 1950-2013"
|
Polska
/
Województwo podkarpackie
/
Powiat sanocki
/
Sanok
/
ul. Lipińskiego Kazimierza
109
/
Przedsiębiorstwo Autosan
/
Pojazdy produkcji Autosan
|
Dodane: 2018-11-03 13:52:49,
Przez:
Danuta B.°,
Odsłon: 591,
Ocena: 6.00 (7)
|
komentarze 0
|
Logo marki z lat 50. przedstawiające bociana. Autorem jest Zdzisław Beksiński, który pod koniec lat 50. został projektantem fabryki.
|
Polska
/
Województwo podkarpackie
/
Powiat sanocki
/
Sanok
/
ul. Lipińskiego Kazimierza
109
/
Przedsiębiorstwo Autosan
|
Dodane: 2018-11-03 13:48:57,
Przez:
Danuta B.°,
Odsłon: 563,
Ocena: 6.00 (4)
|