MENU
Pochód pierwszomajowy.

Dodał: RAV° - Data: 2006-02-10 15:33:00 - Odsłon: 8105
Lata 1970-1975

Pierwszy zapis o tej ulicy pochodzi z ok. 1370 r. kiedy to prowadziła do znajdującej się w końcowym jej odcinku szubienicy. Od tego urządzenia (najstarszego we Wrocławiu) nazywano tę ulicę Galgengasse - ul. Szubieniczną. Przez krótki czas nazywano ją także ul. Klasztorną od największej i najstarszej budowli czyli klasztoru Bonifratrów z pocz. XVIII w. rozbudowywanego w 1864 i 1895. W 1842 r. po likwidacji szubienicy zmieniono nazwę na Brüderstr., która przetrwała do 1945 r. W trakcie budowy Kolei Górnośląskiej ulica została nieznacznie skrócona lecz już w 1870 r. ponownie połączono ją z ul. Hubską tworząc przejazd pod torowiskiem. W drugiej połowie XIX w. powstała większość kamienic oraz zbudowano, a następnie na pocz. XX w. rozbudowano dworzec towarowy między linią kolejową i ul. Kościuszki - Güterbahnhof Breslau-Ost. W latach 1930-31 w jego pobliżu pod nr 46 wzniesiona została stacja transformatorowa autorstwa samego Richarda Konwiarza (autora proj. m.in. Stadionu Olimpijskiego, bunkra na pl. Strzegomskim i współautora proj. Hali Ludowej).

W 1945 r. ucierpiały kamienice nr 14, kamienice po zachodniej stronie od ul. Traugutta do narożnika z ul. Worcella, południowo-zachodni narożnik z ul. Komuny Paryskiej. oraz kamienice przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki. W latach 1993-94 pod nr 40-44 róg ul. Kościuszki wzniesiono blok będący początkiem planowanego ośmiobocznego placu. Pod koniec lat 90. uzupełniono zabudowę pod nr 14, jednak nie zawsze ulica była świadkiem pozytywnych działań. Początek XXI w. przyniósł największe od czasu wojny wyburzenia budynków. Najpierw rozebrano częściowo zawalone kamienice na północno-zachodnim rogu z ul. Worcella, a następnie w 2002 r. znikły z powierzchni ziemi kamienice z zachodniej strony ulicy od ul. Worcella do ul. Kościuszki oraz kamienica nr 67. Głównym powodem było planowane poszerzenie ulicy. Obecnie ulica nosi imię gen. Kazimierza Pułaskiego (1747-1779), uczestnika konfederacji barskiej, dowódcy legionu walczącego o niepodległość Stanów Zjednoczonych.

  • /foto/4511/4511775m.jpg
    1890 - 1907
  • /foto/6599/6599522m.jpg
    1900
  • /foto/6947/6947851m.jpg
    1900
  • /foto/6948/6948809m.jpg
    1900
  • /foto/64/64433m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/299/299339m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/6780/6780655m.jpg
    1911
  • /foto/431/431394m.jpg
    1935
  • /foto/185/185346m.jpg
    1958
  • /foto/54/54513m.jpg
    1960
  • /foto/5971/5971481m.jpg
    1966 - 1969
  • /foto/241/241683m.jpg
    1979
  • /foto/6614/6614647m.jpg
    1985
  • /foto/378/378902m.jpg
    1988
  • /foto/3804/3804281m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/5435/5435176m.jpg
    1990
  • /foto/3360/3360347m.jpg
    1991
  • /foto/263/263824m.jpg
    1992
  • /foto/201/201602m.jpg
    1993
  • /foto/67/67059m.jpg
    1997
  • /foto/67/67071m.jpg
    1997
  • /foto/6747/6747513m.jpg
    1997
  • /foto/280/280695m.jpg
    1997
  • /foto/280/280752m.jpg
    1997
  • /foto/280/280754m.jpg
    1997
  • /foto/280/280758m.jpg
    1997
  • /foto/5567/5567107m.jpg
    1997
  • /foto/32/32921m.jpg
    1997
  • /foto/32/32922m.jpg
    1997
  • /foto/32/32923m.jpg
    1997
  • /foto/32/32925m.jpg
    1997
  • /foto/6839/6839555m.jpg
    1998
  • /foto/8354/8354028m.jpg
    1998
  • /foto/295/295703m.jpg
    1999
  • /foto/3839/3839311m.jpg
    2001
  • /foto/40/40551m.jpg
    2001 - 2002
  • /foto/1/001886m.jpg
    2002
  • /foto/2/002798m.jpg
    2002
  • /foto/379/379346m.jpg
    2002
  • /foto/379/379347m.jpg
    2002
  • /foto/379/379351m.jpg
    2002
  • /foto/379/379353m.jpg
    2002
  • /foto/379/379356m.jpg
    2002
  • /foto/9/9918m.jpg
    2002
  • /foto/9/9919m.jpg
    2002
  • /foto/1/001874m.jpg
    2002
  • /foto/1/001875m.jpg
    2002
  • /foto/1/001877m.jpg
    2002
  • /foto/67/67282m.jpg
    2002
  • /foto/394/394970m.jpg
    2002
  • /foto/9/9924m.jpg
    2002
  • /foto/1/001966m.jpg
    2003
  • /foto/42/42692m.jpg
    2004
  • /foto/64/64882m.jpg
    2004
  • /foto/221/221577m.jpg
    2004
  • /foto/23/23257m.jpg
    2004
  • /foto/46/46277m.jpg
    2005
  • /foto/116/116685m.jpg
    2006
  • /foto/63/63281m.jpg
    2006
  • /foto/84/84411m.jpg
    2006
  • /foto/80/80453m.jpg
    2006
  • /foto/112/112493m.jpg
    2006
  • /foto/112/112500m.jpg
    2006
  • /foto/135/135632m.jpg
    2007
  • /foto/137/137384m.jpg
    2007
  • /foto/142/142134m.jpg
    2007
  • /foto/142/142136m.jpg
    2007
  • /foto/142/142138m.jpg
    2007
  • /foto/186/186307m.jpg
    2007
  • /foto/188/188580m.jpg
    2007
  • /foto/190/190279m.jpg
    2007
  • /foto/196/196409m.jpg
    2007
  • /foto/196/196917m.jpg
    2007
  • /foto/196/196918m.jpg
    2007
  • /foto/199/199227m.jpg
    2007
  • /foto/190/190673m.jpg
    2007
  • /foto/245/245077m.jpg
    2008
  • /foto/245/245079m.jpg
    2008
  • /foto/203/203471m.jpg
    2008
  • /foto/423/423045m.jpg
    2008
  • /foto/220/220265m.jpg
    2008
  • /foto/419/419071m.jpg
    2008
  • /foto/256/256567m.jpg
    2008
  • /foto/317/317915m.jpg
    2009
  • /foto/317/317918m.jpg
    2009
  • /foto/317/317921m.jpg
    2009
  • /foto/310/310436m.jpg
    2009
  • /foto/314/314569m.jpg
    2010
  • /foto/314/314570m.jpg
    2010
  • /foto/315/315261m.jpg
    2010
  • /foto/321/321709m.jpg
    2010
  • /foto/367/367102m.jpg
    2010
  • /foto/367/367116m.jpg
    2010
  • /foto/429/429519m.jpg
    2010
  • /foto/367/367099m.jpg
    2010
  • /foto/359/359811m.jpg
    2010
  • /foto/411/411285m.jpg
    2011
  • /foto/411/411286m.jpg
    2011
  • /foto/411/411293m.jpg
    2011
  • /foto/411/411876m.jpg
    2011
  • /foto/411/411883m.jpg
    2011
  • /foto/424/424055m.jpg
    2011
  • /foto/3221/3221193m.jpg
    2012
  • /foto/3233/3233624m.jpg
    2012
  • /foto/3271/3271966m.jpg
    2012
  • /foto/3275/3275047m.jpg
    2012
  • /foto/3293/3293702m.jpg
    2012
  • /foto/3881/3881570m.jpg
    2013
  • /foto/4927/4927446m.jpg
    2014
  • /foto/4927/4927447m.jpg
    2014
  • /foto/4908/4908286m.jpg
    2014
  • /foto/4908/4908291m.jpg
    2014
  • /foto/5249/5249638m.jpg
    2015
  • /foto/5249/5249642m.jpg
    2015
  • /foto/5408/5408075m.jpg
    2015
  • /foto/5408/5408081m.jpg
    2015
  • /foto/5410/5410300m.jpg
    2015
  • /foto/5410/5410310m.jpg
    2015
  • /foto/7109/7109697m.jpg
    2015
  • /foto/6286/6286734m.jpg
    2016
  • /foto/6297/6297591m.jpg
    2016
  • /foto/6423/6423661m.jpg
    2016
  • /foto/7206/7206681m.jpg
    2018
  • /foto/7969/7969132m.jpg
    2019

kolekcja własna

Poprzednie: ul. Pocztowa Strona Główna Następne: Cmentarz poległych w I wojnie światowej


Kubiaczek | 2006-02-10 17:04:41
Pokojowa atmosfera...
Festung | 2006-02-10 18:39:17
Póki, co, jest to jedyne zdjęcie jeszcze żywej kamienicy między ulicą Kniaziewicza a Komuny Paryskiej. Nie pomnę, jaki był jej numer- wprawdzie na zdjęciu widać numer policyjny, ale jest nieczytelny. Sądzę, że było czterdzieści tam ileś- na pewno z nieparzystą końcówką. Przy okazji dodam, że tuż po wojnie obecna ul. Komuny P. miała imię Dąbrowskiego, ale Jarosława, nie Henryka, też generała. To dobry trop w rozpoznawaniu najstarszych, powojennych map miasta. Za bramą był kiedyś jakiś sklepik motoryzacyjny.
RAV | 2006-02-10 18:42:56
Niestety na zdjęciu w formie papierowej numer też jest nieczytelny.
jacekq | 2006-02-10 21:02:18
Co to za podpis? Łącznik całkowicie zbędny.
Festung | 2006-02-10 21:13:21
Zdjęcie to jest jeszcze bardziej rewelacyjne niż wcześniej myślałem. Jest absolutnie jedynym obrazem kamienicy nr 51 przy ulicy Pułaskiego, nie tylko w naszej witrynie, ale w całej Sieci. Uświadomił mi to dopiero komentarz Danuty ( vide---> ). Widoczne skrzyżowanie z kamienicą, to skrzyżowanie ulic Pułaskiego i Kniaziewicza- ta ostatnia nazywana była przez nas, tutejszych grandziarzy, ulicą Palmusów. Słowa mojego wcześniejszego komentarza odnosiły się do sfotografowanej przez NEO kamienicy ( vide ww. link). Pomyliłem się o jedną przecznicę, czyli fotkę lokowałem przy skrzyżowaniu z ul. Komuny P. Nawet zrobiłem sobie operacyjną panoramkę 2 zdjęć, by bez pudła rozwikłać zagadkę. W sfotografowanym miejscu mieszkali wszyscy znani mi Niemcy z ul. Pułaskiego- Liedtke, Jonsky, John i inni. Dodam, że skwerek za podobizną Karola Marxa, to miejsce, na którym stoi Nyska, pokazana w innej fotce RAV´a: .
RAV | 2006-02-10 21:26:20
Cieszę się że mogłem wnieść coś ciekawego do serwisu...
petro | 2006-02-10 21:55:07
Proponuje skorzystac z jakiegos programu graficznego by skorygowac te "orwowskie" barwy. Uzylem do tego zdjecia Adobe Photoshop z dobrym rezultatem. Wystarczy posluzyc sie funkcja Auto Color.
Tygrysex | 2006-02-11 03:00:26
Takoż wpadłem na ten pomysł i wykonałem.
RAV | 2006-02-11 12:26:00
Proponuję przywrócić poprzednią wersję zdjęcia: 1.Barwy były oryginalne (takie były filmy w tamtym okresie) 2. Budynek który jest tak istotny na tym zdjęciu (patrz wypowiedź Festung) był lepiej widoczny.
AM | 2006-02-11 15:23:48
tez wole barwy "orwo" to sama historia; w dodatku chyba wiekszosc 1wszo majowek ruszala z tego miejsca (to moje wspomnienia jako bylego studenta 1973-1978!); ze wspomnien tez (i jak widac na zdjeciu) byli tylko sami chetni do niesienia flagi bialo czerwonej!
RAV | 2006-02-11 16:32:12
To pamiątka z młodości mojego ojca, jeśli jesteście "za" to wstawię ponownie oryginalny scan.
MT | 2006-02-11 19:30:13
Właśnie te orwoskie barwy dodają dodatkowego uroku tej fotografii i kojarzą ją z tamtymi czasami, myśle więc, że można przywrócić oryginalna wersję, a kto będzie chciał poprawi sobie kolory na dysku.
Tygrysex | 2006-02-11 22:13:16
Chwila. Czerwony na tym zdjęciu po prostu kłuł w oczy. Poza tym, rozumiem sentyment, ale jak pamiętam, to na tej stronie jest miejsce na fakty a nie sentymenty :-D
MT | 2006-02-11 22:15:16
....i tym faktem są właśnie barwy ORWO...!
AM | 2006-02-11 16:34:22
czy to ktoras z uczelni defilowala?
RAV | 2006-02-11 19:10:05
To był pochód "ogólno-pracowniczy". Śmieszne , ale obecność przed pochodem była sprawdzana w/g list pracowniczych (?!)
AM | 2006-02-11 19:43:32
wg tego co pamietam zawsze bylo sprawdzanie z listy
petro | 2006-02-12 09:16:03
Ja z kolegami chodzilem wówczas na pochody 1 majowe by z dyskretnej procy (cieniutka gumka) strzelac do balonikow. Obecnosc nikt nie traktowal powaznie. Podobnie traktowalismy pewne filmy a zwlaszcza kroniki filmowe.Podczas projekcji dodawalismy własna sciezke dzwiekowa ku uciesze widzow.
vorwerk | 2006-02-17 16:53:21
A kiedy zburzono ją oraz tą przylegająca z lewej strony do narożnej ? Typuję koniec lat 70./ lata 80. Ale zdjęcie jakby nie było na 6
Festung | 2006-02-18 14:00:12
Kamienica ta, choć mające stosunkowo duże mieszkania, była w najgorszym stanie spośród szeregu domów od ul. Kniaziewicza do ul. Kościuszki, i jako pierwsza poszła pod młot. Pomieszczenia były stemplowane, bo dom był naruszony wstrząsami, wywołanymi nalotami i ostrzałem artyleryjskim. Zburzona mogła być nawet wcześniej, niż w wymienionych przez Ciebie okresie. Oficyny rozebrano jeszcze za Gomułki. Narożnej kamienicy nigdy od wojny nie było, bo została wysadzona przez Brandkommando, zgodnie ze znaną nam już na pamięć, doktryną obrońców miasta. Od ul. Komuny nie uchowała się ani jedna narożna kamienica- wszystkie padły w marcu 1945 r.
PP | 2017-05-01 18:04:50
Na zdjęciu są trzy osoby z I LO, ale mogła to być także grupa pod egidą ZMS. Lata 1971-75.
B.Olczyk | 2006-11-20 01:22:26
O ile sobie przypominam, od lat 50-tych obecność na Pochodach była absolutnie obowiązkowa. Od podstawówki do uczelni, tym bardziej w zakładach. Większość "kluczowych" stanowisk musiała być obsadzona członkami PZPR. Czy np.mistrz - mógł nie pójść na Pochód i nie dopilnować aby byli nieobecni jego podwładni? Oczywiście część Osób nie szła ale...Jeśli chodzi o barwy...Czy we wszystkim był gorszy np. w TV, system SECAM od PAL? Zgadzam się z opinią, że ORWO nie zawsze gorzej odtwarzało oryginalne barwy np. przyrody...