MENU
Zabudowa zachodniej pierzei ul. Pułaskiego pomiędzy ul. Kościuszki a ul. Małachowskiego.

Dodał: Westend° - Data: 2005-07-22 18:53:55 - Odsłon: 5752
16 lipca 2005

Pierwszy zapis o tej ulicy pochodzi z ok. 1370 r. kiedy to prowadziła do znajdującej się w końcowym jej odcinku szubienicy. Od tego urządzenia (najstarszego we Wrocławiu) nazywano tę ulicę Galgengasse - ul. Szubieniczną. Przez krótki czas nazywano ją także ul. Klasztorną od największej i najstarszej budowli czyli klasztoru Bonifratrów z pocz. XVIII w. rozbudowywanego w 1864 i 1895. W 1842 r. po likwidacji szubienicy zmieniono nazwę na Brüderstr., która przetrwała do 1945 r. W trakcie budowy Kolei Górnośląskiej ulica została nieznacznie skrócona lecz już w 1870 r. ponownie połączono ją z ul. Hubską tworząc przejazd pod torowiskiem. W drugiej połowie XIX w. powstała większość kamienic oraz zbudowano, a następnie na pocz. XX w. rozbudowano dworzec towarowy między linią kolejową i ul. Kościuszki - Güterbahnhof Breslau-Ost. W latach 1930-31 w jego pobliżu pod nr 46 wzniesiona została stacja transformatorowa autorstwa samego Richarda Konwiarza (autora proj. m.in. Stadionu Olimpijskiego, bunkra na pl. Strzegomskim i współautora proj. Hali Ludowej).

W 1945 r. ucierpiały kamienice nr 14, kamienice po zachodniej stronie od ul. Traugutta do narożnika z ul. Worcella, południowo-zachodni narożnik z ul. Komuny Paryskiej. oraz kamienice przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki. W latach 1993-94 pod nr 40-44 róg ul. Kościuszki wzniesiono blok będący początkiem planowanego ośmiobocznego placu. Pod koniec lat 90. uzupełniono zabudowę pod nr 14, jednak nie zawsze ulica była świadkiem pozytywnych działań. Początek XXI w. przyniósł największe od czasu wojny wyburzenia budynków. Najpierw rozebrano częściowo zawalone kamienice na północno-zachodnim rogu z ul. Worcella, a następnie w 2002 r. znikły z powierzchni ziemi kamienice z zachodniej strony ulicy od ul. Worcella do ul. Kościuszki oraz kamienica nr 67. Głównym powodem było planowane poszerzenie ulicy. Obecnie ulica nosi imię gen. Kazimierza Pułaskiego (1747-1779), uczestnika konfederacji barskiej, dowódcy legionu walczącego o niepodległość Stanów Zjednoczonych.

  • /foto/4511/4511775m.jpg
    1890 - 1907
  • /foto/6599/6599522m.jpg
    1900
  • /foto/6947/6947851m.jpg
    1900
  • /foto/6948/6948809m.jpg
    1900
  • /foto/8539/8539369m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/64/64433m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/299/299339m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/8399/8399842m.jpg
    1910 - 1919
  • /foto/6780/6780655m.jpg
    1911
  • /foto/431/431394m.jpg
    1935
  • /foto/54/54513m.jpg
    1960
  • /foto/5971/5971481m.jpg
    1966 - 1969
  • /foto/67/67256m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/9992/9992662m.jpg
    1975 - 1986
  • /foto/275/275103m.jpg
    1977 - 1980
  • /foto/241/241683m.jpg
    1979
  • /foto/10183/10183766m.jpg
    1979
  • /foto/9994/9994394m.jpg
    1980 - 1990
  • /foto/10199/10199374m.jpg
    1985
  • /foto/6614/6614647m.jpg
    1985
  • /foto/10112/10112869m.jpg
    1985
  • /foto/9190/9190398m.jpg
    1986
  • /foto/9349/9349131m.jpg
    1987
  • /foto/378/378902m.jpg
    1988
  • /foto/3804/3804281m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/5435/5435176m.jpg
    1990
  • /foto/3360/3360347m.jpg
    1991
  • /foto/263/263824m.jpg
    1992
  • /foto/201/201602m.jpg
    1993
  • /foto/67/67059m.jpg
    1997
  • /foto/67/67071m.jpg
    1997
  • /foto/6747/6747513m.jpg
    1997
  • /foto/280/280695m.jpg
    1997
  • /foto/280/280752m.jpg
    1997
  • /foto/280/280754m.jpg
    1997
  • /foto/280/280758m.jpg
    1997
  • /foto/5567/5567107m.jpg
    1997
  • /foto/32/32921m.jpg
    1997
  • /foto/32/32922m.jpg
    1997
  • /foto/32/32923m.jpg
    1997
  • /foto/32/32925m.jpg
    1997
  • /foto/6839/6839555m.jpg
    1998
  • /foto/8354/8354028m.jpg
    1998
  • /foto/9835/9835248m.jpg
    1998
  • /foto/295/295703m.jpg
    1999
  • /foto/3839/3839311m.jpg
    2001
  • /foto/40/40551m.jpg
    2001 - 2002
  • /foto/1/001886m.jpg
    2002
  • /foto/2/002798m.jpg
    2002
  • /foto/379/379346m.jpg
    2002
  • /foto/379/379347m.jpg
    2002
  • /foto/379/379351m.jpg
    2002
  • /foto/379/379353m.jpg
    2002
  • /foto/379/379356m.jpg
    2002
  • /foto/9/9918m.jpg
    2002
  • /foto/9/9919m.jpg
    2002
  • /foto/1/001874m.jpg
    2002
  • /foto/1/001875m.jpg
    2002
  • /foto/1/001877m.jpg
    2002
  • /foto/67/67282m.jpg
    2002
  • /foto/394/394970m.jpg
    2002
  • /foto/9/9924m.jpg
    2002
  • /foto/1/001966m.jpg
    2003
  • /foto/42/42692m.jpg
    2004
  • /foto/64/64882m.jpg
    2004
  • /foto/221/221577m.jpg
    2004
  • /foto/23/23257m.jpg
    2004
  • /foto/116/116685m.jpg
    2006
  • /foto/63/63281m.jpg
    2006
  • /foto/84/84411m.jpg
    2006
  • /foto/80/80453m.jpg
    2006
  • /foto/112/112493m.jpg
    2006
  • /foto/112/112500m.jpg
    2006
  • /foto/135/135632m.jpg
    2007
  • /foto/137/137384m.jpg
    2007
  • /foto/142/142134m.jpg
    2007
  • /foto/142/142136m.jpg
    2007
  • /foto/142/142138m.jpg
    2007
  • /foto/186/186307m.jpg
    2007
  • /foto/188/188580m.jpg
    2007
  • /foto/190/190279m.jpg
    2007
  • /foto/196/196409m.jpg
    2007
  • /foto/196/196917m.jpg
    2007
  • /foto/196/196918m.jpg
    2007
  • /foto/199/199227m.jpg
    2007
  • /foto/190/190673m.jpg
    2007
  • /foto/245/245077m.jpg
    2008
  • /foto/245/245079m.jpg
    2008
  • /foto/203/203471m.jpg
    2008
  • /foto/423/423045m.jpg
    2008
  • /foto/220/220265m.jpg
    2008
  • /foto/419/419071m.jpg
    2008
  • /foto/256/256567m.jpg
    2008
  • /foto/317/317915m.jpg
    2009
  • /foto/317/317918m.jpg
    2009
  • /foto/317/317921m.jpg
    2009
  • /foto/310/310436m.jpg
    2009
  • /foto/314/314569m.jpg
    2010
  • /foto/314/314570m.jpg
    2010
  • /foto/315/315261m.jpg
    2010
  • /foto/321/321709m.jpg
    2010
  • /foto/367/367102m.jpg
    2010
  • /foto/367/367116m.jpg
    2010
  • /foto/429/429519m.jpg
    2010
  • /foto/367/367099m.jpg
    2010
  • /foto/359/359811m.jpg
    2010
  • /foto/411/411285m.jpg
    2011
  • /foto/411/411286m.jpg
    2011
  • /foto/411/411293m.jpg
    2011
  • /foto/411/411876m.jpg
    2011
  • /foto/411/411883m.jpg
    2011
  • /foto/424/424055m.jpg
    2011
  • /foto/3221/3221193m.jpg
    2012
  • /foto/3233/3233624m.jpg
    2012
  • /foto/3271/3271966m.jpg
    2012
  • /foto/3275/3275047m.jpg
    2012
  • /foto/3293/3293702m.jpg
    2012
  • /foto/3881/3881570m.jpg
    2013
  • /foto/4927/4927446m.jpg
    2014
  • /foto/4927/4927447m.jpg
    2014
  • /foto/4908/4908286m.jpg
    2014
  • /foto/4908/4908291m.jpg
    2014
  • /foto/5249/5249638m.jpg
    2015
  • /foto/5249/5249642m.jpg
    2015
  • /foto/5408/5408075m.jpg
    2015
  • /foto/5408/5408081m.jpg
    2015
  • /foto/5410/5410300m.jpg
    2015
  • /foto/5410/5410310m.jpg
    2015
  • /foto/7109/7109697m.jpg
    2015
  • /foto/6286/6286734m.jpg
    2016
  • /foto/6297/6297591m.jpg
    2016
  • /foto/6423/6423661m.jpg
    2016
  • /foto/7206/7206681m.jpg
    2018
  • /foto/8664/8664751m.jpg
    2018
  • /foto/7969/7969132m.jpg
    2019
  • /foto/8504/8504028m.jpg
    2020
  • /foto/8504/8504032m.jpg
    2020
  • /foto/8504/8504035m.jpg
    2020
  • /foto/8504/8504037m.jpg
    2020
  • /foto/8662/8662046m.jpg
    2020
  • /foto/8662/8662051m.jpg
    2020
  • /foto/8662/8662066m.jpg
    2020
  • /foto/8707/8707392m.jpg
    2020
  • /foto/8811/8811996m.jpg
    2020
  • /foto/9875/9875793m.jpg
    2022
  • /foto/10354/10354073m.jpg
    2023
  • /foto/10354/10354074m.jpg
    2023
  • /foto/10443/10443437m.jpg
    2023
  • /foto/10443/10443438m.jpg
    2023
  • /foto/10443/10443439m.jpg
    2023

Westend°

Poprzednie: Pałac Roztocznik Strona Główna Następne: Dom nr 1


mlose | 2008-01-08 22:39:13
W dzisiejszej Wyborczej ukazał się artykuł dot. planowanej obwodnicy staromiejskiej. Ta inwestycja prawdopodobnie zagrozi istnieniu ciągu kamienic widocznych na powyższym zdjęciu.
jacekq | 2008-01-09 12:47:56
Znaczy nareszcie wizja Obwodnicy Staromiejskiej nabrała konkretnych kształtów, z tym że teraz ma to się nazywać Śródmiejska Trasa Południowa.
(o¿o) | 2008-01-09 08:08:00
Wydaje mi się że ich los jest już przesądzony, nie da się inaczej poszerzyć ulicy Pułaskiego.
fck | 2008-01-09 08:13:20
A droga i tak zwęży się na wiadukcie kolejowym, tak, jak to ma miejsce na Grota-Roweckiego. Ehh.
Neo[EZN] | 2008-01-09 10:02:56
Ale: - pozwoli zrobić wydzielony prawoskręt w Małachowskiego - lepiej jest zrobić od razu drogę z myślą o mającej nastąpić za X lat przebudowie wiaduktu niż potem wszystko rozwalać - i drogę i wiadukt
zuf | 2008-01-09 21:57:39
Ciekawe czy znów będziemy czekać ponad 5 lat od momentu zburzenia.
wro2015 | 2008-01-09 23:18:30
Przecierz nie wolno niszczyc tych pieknych kamienic! Na serio - duzo nam ladnych budynkow we Wroclawiu nie zostalo. A to, co mamy jest sukcesywnie niszczone na budowe absolutnie przeskalowanych przestrzenii (prosze zauwazyc ze miejsca postojowe w projekcie na poszerzona ulice sa pod katem a nie w zdluz ulicy!!!) Przecierz to jest absolutnym nieporozumieniem! Nawet porzadnej aleii nie planuja (tylko tak prezrywana parkingami) aby dac jeszcze wiecej przestrzeni samochodom. Pomijajac to absolutnie nie rozumiem jak mozna pisac, ze "nie ma miejsca". Jest miejsce na poszerzona ulice po stornie wschodniej. Spokojnie sie zmiescilaby zarowno szeroka ulica jak i te przepiekne kamienice! Za lat 70tych najchetniej by wyburzyli wszystkie czynszowki - wtedy byly uwazane za przezytek i tym samym chcieli je zastapic blokowiskami. Tym samym tez sie planowalo takie trasy aby "przy okazji" pozbyc sie po lewej i po prawej kamienic... Ale dzisiaj juz cale szczescie nastapily inne czasy. A urzednikom po prostu nie chcialo sie zmienic planow z lat 70tych i przesunac ulicy o 10metrow na wschod (i przy okazji zwezyc projektujac parkingi wzdluz ulicy, co by zaoszczedzilo dodatkowo 5metrow). Ale Urzednicy wola wyburzyc piekna pierzeje, przesiedlic setki mieszkancow i wyudowac w tym miejscu pewnie podobnie piekne budynki, jak to zielone cos... A mozna by po prostu sie dogadac z PKP po drugiej stronie... Ale po co? Latwiej zdewastowac miasto. Dlaczego nikt z mieszkancow nie pyta sie dlaczego tego typu plany sa tworzone? Ludzie - prosze - na serio duzo tego miasta nam nie zostalo. Jak juz nie udalo nam sie w ostatnich 0latach stworzyc rzeczywiscie atrakcyjnej przestrzenii publicznej, to sprobujmy chociaz uratowac to co pozostalo (uratowac nie tylko na zdejciach!)
(o¿o) | 2008-01-10 08:08:54
Po stronie wschodniej ??? Czyli należałoby twoim zdaniem zburzyć raczej stację transformatorową ?
wro2015 | 2008-01-10 12:00:45
wyburzysz ten zolty budynek (na tym zdjeciu). Zwezysz Pulaskiego do minimalnych parametrow szanujac: Wydzielony Tramwaj (ok. 7 metrow), dwa razy dwa pasy (3m+3,5m x 2) na tym krotkim odcinku Pulaskiego zamiast parkingow posadzisz tylko drzewa i sie spokojnie zmiescisz na ukos - nawet z chodnikami szerokosci 7metrow. Tym samym zostawiajac piekny budynek stacji transformatorowej i piekne kamienice! Oczywiscie - planujac Trase szybkiego ruchu na ktorej masz parkingi pod katem, trase tramwajowa ze slupami trakcji w srodku, niepotrzebne trawniczki z lewj i prawej aby rozpedzony na 100 samochod nie wjechal od razu w drzewo, pasy ruchu takiej szerokosci, ze nawet ciezarowki moga pedzic... Z taka polityka projetkowania tras szybkiego ruchu w srodmiesciu to oczywisice niegdy sie nie zmiescisz i bedziesz musial wyburzac kazda pierzeje. Ja proponuje ulice, ktorej wystarczy przekoroj ~ 34metrow z szerokimi chodnikami (7 metrow z drzewami!!), wydzielonym torowiskiem i dwoma pasami ruchu w kazda strone. Urzednicy planuja trase o tej samej przepustowosci rozplanowac na szerokosc ~50metrow. Ale - i to jest smutne: Nie zwiekszajac przestrzeni dla pieszych, lecz zwiekszajac przestrzen dla samochodow (poprzez parkingi pod katem, przeskalowane szerokosci pasow ruchu, trawniczki oddzielajace) co umozliwi co najwyzej szybsza jazde. Ale niestety - szybsza jazda nie przyspieszy podrozy, bo w srodmiesciu nie predkosc sie liczy lesz przepustowosc skrzyzowan.
B.Olczyk | 2008-04-24 20:58:01
Plany wyburzenia tych (nielicznych już) zabytkowych kamienic, przypominają zjadanie własnego ogona, przez przysłowiowego węża. Trzeba naprawdę dużo złej woli i ignorancji aby chcąc udrożnić arterię, iść po najmniejszej linii oporu. Ale co tam, wybudujemy sobie nowe zabytki, później. Po co nam, stare.