MENU
Schlesier-Gepackmarsch - Breslau 1937. W wojsku mówią na to marszobieg. Ten odbywał się na ulicach Breslau.Na zdjęciu zwycięski 30 druzyna 8 regimentu piechoty.

Dodał: bonczek/hydroforgroup/° - Data: 2005-01-22 21:55:25 - Odsłon: 7418
Rok 1937

Pierwsze plany wytyczenia ulicy powstały w latach 80. XIX wieku. Jednak dopiero w 1895 r. powstał plan, według którego zrealizowano później nową drogę. Szeroka, dwujezdniowa ulica, rozdzielona pasem zieleni prowadziła od ul. Grabiszyńskiej do al. Wiśniowej. Trzeba zaznaczyć, że powstawała ona w kolejnych etapach. Najstarsze odcinki ulicy znajdowały się przy ul. Grabiszyńskiej i w okolicach pl. Postańców Śląskich. Około 1904 r. do nowej ulicy przyłączono dawną ul. Platanową (Platanenalle), która ciągnęła się od al. Wiśniowej do al. Dębowej oraz nienazwany odcinek ulicy od al. Dębowej na południe (na niektórych mapach nosi on nazwę Parkstr.). Około 1920 r. ulicę wydłużono jeszcze od wiaduktu kolejowego do toru wyścigów konnych na Partynicach, lecz już wkrótce nadano mu nową nazwę Rennbahnstr. Przedwojenną nazwę ulicy nadano na cześć niemieckiej dynastii Hohenzollernów, królów Prus, a po 1871 r. cesarzy niemieckich.

W czasie walk o Festung Breslau zabudowa ulicy do pl. Powstańców Śląskich została prawie w całości zniszczona. Były to głównie wysokie, bogate kamienice. Najmniej ucierpiał południowy, willowy odcinek ulicy. Po wojnie ulicę na całej długości nazwano Sudecką. Jednak taki stan utrzymywał się do 1969 r. Wtedy właśnie władze ukraińskiego miasta Zaporoże nazwały jedną z ulic Wrocławską. Żeby nie być gorszymi władze Wrocławia przemianowały odcinek ul. Sudeckiej od ul. Grabiszyńskiej do pl. Powstańców Śląskich na ul. Zaporoską. Od tego czasu numeracja ul. Sudeckiej zaczyna się od nr 74.

  • /foto/5086/5086572m.jpg
    1899
  • /foto/5004/5004809m.jpg
    1904
  • /foto/2/002046m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/3221/3221956m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/9188/9188364m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/6627/6627527m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/367/367104m.jpg
    1906
  • /foto/5266/5266535m.jpg
    1907
  • /foto/5673/5673231m.jpg
    1908
  • /foto/29/29793m.jpg
    1909
  • /foto/439/439979m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/300/300339m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/5669/5669091m.jpg
    1916
  • /foto/0/000675m.jpg
    1920
  • /foto/5602/5602877m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/7717/7717323m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5603/5603286m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/435/435673m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/9196/9196083m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/8347/8347008m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/8347/8347024m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/5473/5473874m.jpg
    1934
  • /foto/6958/6958466m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/361/361461m.jpg
    1938
  • /foto/1/001803m.jpg
    1942 - 1944
  • /foto/28/28452m.jpg
    1945
  • /foto/4073/4073483m.jpg
    1945
  • /foto/7432/7432357m.jpg
    1945
  • /foto/7790/7790323m.jpg
    1945
  • /foto/133/133496m.jpg
    1945
  • /foto/4674/4674753m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/4242/4242505m.jpg
    1950
  • /foto/8339/8339241m.jpg
    1952 - 1955
  • /foto/7051/7051627m.jpg
    1957 - 1958
  • /foto/8013/8013762m.jpg
    1961
  • /foto/7197/7197111m.jpg
    1985 - 1988
  • /foto/4481/4481031m.jpg
    1991
  • /foto/6839/6839701m.jpg
    1995 - 1999
  • /foto/1/001891m.jpg
    2002
  • /foto/30/30018m.jpg
    2005
  • /foto/40/40308m.jpg
    2005
  • /foto/122/122290m.jpg
    2005
  • /foto/43/43432m.jpg
    2005
  • /foto/60/60086m.jpg
    2005
  • /foto/265/265948m.jpg
    2006
  • /foto/112/112092m.jpg
    2006
  • /foto/112/112098m.jpg
    2006
  • /foto/131/131597m.jpg
    2007
  • /foto/132/132244m.jpg
    2007
  • /foto/132/132246m.jpg
    2007
  • /foto/202/202504m.jpg
    2008
  • /foto/213/213613m.jpg
    2008
  • /foto/221/221365m.jpg
    2008
  • /foto/272/272771m.jpg
    2009
  • /foto/272/272772m.jpg
    2009
  • /foto/272/272773m.jpg
    2009
  • /foto/272/272781m.jpg
    2009
  • /foto/279/279583m.jpg
    2009
  • /foto/423/423538m.jpg
    2010
  • /foto/423/423539m.jpg
    2010
  • /foto/423/423543m.jpg
    2010
  • /foto/423/423544m.jpg
    2010
  • /foto/443/443239m.jpg
    2012
  • /foto/3773/3773044m.jpg
    2012
  • /foto/3773/3773048m.jpg
    2012
  • /foto/3209/3209270m.jpg
    2012
  • /foto/4574/4574622m.jpg
    2014
  • /foto/4574/4574634m.jpg
    2014
  • /foto/4882/4882592m.jpg
    2014
  • /foto/5431/5431121m.jpg
    2015
  • /foto/5607/5607036m.jpg
    2015
  • /foto/7072/7072257m.jpg
    2016
  • /foto/7072/7072258m.jpg
    2016
  • /foto/6739/6739288m.jpg
    2017
  • /foto/7810/7810434m.jpg
    2019
  • /foto/8869/8869205m.jpg
    2019
  • /foto/9719/9719974m.jpg
    2019
  • /foto/8642/8642710m.jpg
    2020
  • /foto/8627/8627154m.jpg
    2020
  • /foto/9374/9374733m.jpg
    2021
  • /foto/9704/9704593m.jpg
    2022
  • /foto/10064/10064700m.jpg
    2022
  • /foto/10064/10064701m.jpg
    2022
  • /foto/10064/10064702m.jpg
    2022
  • /foto/10064/10064704m.jpg
    2022
  • /foto/10064/10064705m.jpg
    2022
  • /foto/10064/10064706m.jpg
    2022
  • /foto/10064/10064708m.jpg
    2022
  • /foto/10064/10064710m.jpg
    2022
  • /foto/10719/10719797m.jpg
    2023
  • /foto/10721/10721326m.jpg
    2023

Wir vom VIII. Korps Generalkommando VIII Armeekorps , Erich Zander , Berlin 1937

Poprzednie: Kościół św. Antoniego Strona Główna Następne: Wieża ciśnień (nieistniejąca)


ToMeK | 2005-01-23 14:54:11
W tle widać zarys łukowego wiaduktu, takiego jak na ul. Wyścigowej. Jeśli tak, to chłopaki biegną ul. Sudecką w stronę centrum.
Gość: bolost | 2005-01-23 20:13:14
chyba że za tym gościem w mundurze widać szyny tramwajowe, to wtedy gnali by Ślężną...
Neo[EZN] | 2005-01-23 21:57:26
To nie byłaby Ślężna bo tramwaj do tego miejsca przed wojną nie dojeżdżał. Trudno stwierdzić czy widać tor, nie widać słupów także wątpię w tę tezę...
szopa | 2005-01-27 13:33:08
Tory "biegły" z prawej strony a nie z lewej i o ile wiem zostały zdemontowane jeszcze przez Niemców. Z lewej widać prawdopodobnie chodnik.
Neo[EZN] | 2005-01-27 22:23:58
No tak ale na tym odcinku nie było linii tramwajowej.
szopa | 2005-02-05 11:57:47
Nie było czynnej linii tramwajowej ale były tory. Można sie o tym przekonać czytając książeczkę Strassenbahnen in Schlesien. Tory kończyły się przed wiaduktem.
Neo[EZN] | 2005-02-05 15:27:23
Przed wiaduktem patrząc od północy czy południa?
szopa | 2005-02-07 17:03:13
Od strony południa. W rzeczonej książeczce jest mapka ilustrująca przebieg torów. Poza tym mój sąsiad, który zamieszkał na Sudeckiej w 1949r. mówił mi przed laty o relacji jakiegoś Niemca o torach w miejscu rosnacych dziś świerków. Tory na tym odcinku zostały zdemontowane w czasach niemieckich. Nie lubie takich zródeł informacji typu jedna pani powiedziała ale ten sąsiad był inżynierem budownictwa, człowiekiem poważnym i mocno juz wiekowym (około dziewięćdziesiatki).
Neo[EZN] | 2005-02-07 23:07:48
No tak ale miał pewnie na myśli tory na ulicy Sudeckiej a nie Wyścigowej, nie?
szopa | 2005-02-08 13:08:45
Oczywiście, że na Sudeckiej bo zdjęcie jest robione od Sudeckiej. Czyli od południa - kierunki mi się pop. Zresztą ty Neo o tych torach też coś kiedyś pisałeś?