MENU
Dzierżoniowski Mały Dworzec i pociąg Kolejki Sowiogórskiej w peronach. Widok od strony przejazdu kolejowego na drodze z Dzierżoniowa do Pieszyc

Dodał: moose° - Data: 2009-09-04 00:49:58 - Odsłon: 4536
Lata 1910-1914


Kilkaset metrów na północny zachód od stacji w Dzierżoniowie wzniesiono osobny tzw. Mały Dworzec prywatnej Kolejki Sowiogórskiej, mający dopiero od późnych lat 30. szynowe połączenie z linią główną Jaworzyna - Kamieniec. Dworzec leży na wysokości 258,51 m npm. i jest najniższym punktem dawnej Kolei Sowiogórskiej. Wyprowadzona z niego i uruchomiona 1 czerwca 1900 r. nitka torów prowadziła przez Pieszyce do Bielawy, gdzie łączyła się z otwartą w 1891 r. linią z Dzierżoniowa, zamykając powstałą w ten sposób pętlę torów pomiędzy tymi miejscowościami. Obok Małego Dworca znajdowało się główne zaplecze techniczne Kolei Sowiogórskiej z ośmiostanowiskową parowozownią i warsztatem, a także urządzenia do obsługi pociągów towarowych (rampa, magazyn, plac ładunkowy, waga). Tuż koło dworca usytuowana jest gazownia, do której prowadzą tory od strony byłej parowozowni. Bocznica ta nie jest już używana od wielu lat. Z relacji starszych osób wynika też, że ta część stacji w Dzierżoniowie działała aż do 1977 roku. Po roku 1973 roku, po zamknięciu odcinka przez Pieszyce i puszczeniu pociągów do Srebrnej Góry tylko przez Bielawę, pociągi te startowały z Małego Dworca, wjeżdżały na Duży Dworzec, gdzie to tu większość ludzi wsiadało i jechały potem do Bielawy, z pominięciem Pieszyc. Czyli w latach 1973 - 1977 Mały Dworzec już nie był potrzebny, ale mimo to działał. W 2005 r. wiele dodatkowych torów (teren wokół dawnej parowozowni) było i czekało na wywiezienie na złom. Na początku lipca 2006 r. PKP Nieruchomości dokonały całkowitej likwidacji torów stacyjnych przy Małym Dworcu. Nic nie oszczędzono. Obecnie dawny Mały Dworzec jest budynkiem wielorodzinnym - adres: ul. Kilińskiego 12 (moose, różne źródła).

  • /foto/315/315768m.jpg
    1900
  • /foto/5057/5057484m.jpg
    1943
  • /foto/3541/3541461m.jpg
    2004
  • /foto/7384/7384408m.jpg
    2009
  • /foto/7384/7384409m.jpg
    2009
  • /foto/7384/7384410m.jpg
    2009
  • /foto/3722/3722392m.jpg
    2009
  • /foto/309/309640m.jpg
    2010
  • /foto/309/309753m.jpg
    2010
  • /foto/322/322995m.jpg
    2010
  • /foto/323/323015m.jpg
    2010
  • /foto/323/323016m.jpg
    2010
  • /foto/323/323353m.jpg
    2010
  • /foto/3710/3710833m.jpg
    2013
  • /foto/8880/8880073m.jpg
    2013
  • /foto/8880/8880189m.jpg
    2013
  • /foto/8880/8880201m.jpg
    2013
  • /foto/3882/3882700m.jpg
    2013
  • /foto/4149/4149756m.jpg
    2013
  • /foto/4155/4155123m.jpg
    2013
  • /foto/5167/5167959m.jpg
    2014
  • /foto/5167/5167964m.jpg
    2014
  • /foto/10847/10847642m.jpg
    2024
  • /foto/10847/10847643m.jpg
    2024
  • /foto/10847/10847644m.jpg
    2024

Eisenbahnen in Schlesien

Poprzednie: Przystanek kolejowy / Ładownia Pieszyce Górne (dawny) Strona Główna Następne: Zakłady Przemysłu Odzieżowego BOBO (dawne)
Tkalnia Zimmermanna


moose | 2009-09-04 13:06:44
Popracuję dziś nad skanem (kontrast) - wieczorem nie widziałem tej przebitki.
U.N. | 2012-06-05 21:40:58
Rafał, z którego wydania to pochodzi?
moose | 2012-06-06 20:21:36
Ula - to z numeru Eisenbahn-Kurier Special 78 pt. Die Eisenbahn in Schlesien. Nie miałem tego na liście źródeł i dodałem najbliższe, ale dodam to źródło jako prawidłowe (bo jest kilka zdjęć z tej publikacji) jak będzie aktywna edycja źródeł.
U.N. | 2012-06-06 21:12:09
Rafał, nie śpij, edycja źródeł już jest aktywna, nawet już troszkę posprzątałam.