Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 7792759

Port rzeczny Poznań (nie istnieje)

Przeładownia miejska



Budowa
1896-1902
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1945
 
Port rzeczny w Poznaniu powstał z inicjatywy władz miasta w latach 1896-1902 na Warcie. Wcześniej w mieście działało kilka nabrzeży przeładunkowych (również m.in. targ solny i chwaliszewski targ rybny) a port powstał w miejscu jednego z nich – bulwaru Kleemana. Ulokowany był on na ulicy Szyperskiej, w pobliżu mostu Chwaliszewskiego. Łącznie teren zakupiony przez miasto miał powierzchnię 57 000 m2. Wybudowane nabrzeże miało 8,5 m wysokości, 704 m długości i ciągnęło się od dawnego bulwaru Kleemana ...
Port rzeczny w Poznaniu powstał z inicjatywy władz miasta w latach 1896-1902 na Warcie. Wcześniej w mieście działało kilka nabrzeży przeładunkowych (również m.in. targ solny i chwaliszewski targ rybny) a port powstał w miejscu jednego z nich – bulwaru Kleemana. Ulokowany był on na ulicy Szyperskiej, w pobliżu mostu Chwaliszewskiego. Łącznie teren zakupiony przez miasto miał powierzchnię 57 000 m2. Wybudowane nabrzeże miało 8,5 m wysokości, 704 m długości i ciągnęło się od dawnego bulwaru Kleemana do mostu kolejowego koło Tamy Garbarskiej. Opierało się na wbitych na 5 metrów w dno rzeki żelaznych słupach. Koryto rzeki pogłębiono. Na nabrzeżu funkcjonowało 5 dźwigów portowych o ładowności 1,5 t, 2 żurawie bramowe o ładowności 2 t oraz dziewięć koryt do przesypu węgla z wagonów na barki. Port miał również połączenie kolejowe z dworcem Tama Garbarska. Bocznica portowa posiadała 17 torów i 43 rozjazdy. Jednocześnie przy nabrzeżach mogły zacumować w podwójnym rzędzie 42 barki o ładowności 400 ton lub 36 barek o ładowności 600 ton. Oficjalne otwarcie portu miało miejsce 1 października 1902 roku pod nazwą Przeładownia Miejska. W roku 1913 przeładowano w nim 220 tys. ton towarów (głównie zboże, mąki, cukier, płody rolne, spirytus, cegłę, piasek, cement, pasze, nawozy i wyroby metalowe). Transportowano towary do Szczecina, Hamburga, Frankfurtu nad Odrą, Kostrzyna, Berlina i Gorzowa. Po przyłączeniu Poznania do Polski w 1919 port podupadł, by znów ożyć po podpisaniu umów celnych z Niemcami w 1923. Rok później powołano Żeglugę Wielkopolską. W 1926 przeładowano 120 tys. ton towarów, a w latach 1926-1932 przetransportowano przez Poznań łącznie 300 tys. ton węgla. Najbardziej dochodowe lata w całej historii portu to okres 1926-1932 (najlepszym sezonem był 1929/1930 – zacumowano wtedy 724 statki i przeładowano 15 918 wagonów). Podczas bitwy o Poznań w 1945 port został zniszczony w 95% i nigdy nie został w pełni odbudowany. W sierpniu 1945 posiadał sześć statków z napędem własnym o łącznej sile maszyn 1200 HP i łącznym tonażu 1600 ton, 14 barek o łącznym tonażu 3700 ton oraz statek wycieczkowy kursujący do Puszczykowa. W okresie 20 lipca 1981 – 15 czerwca 1983 odbył się generalny remont nabrzeża portowego. Opis:
/Petroniusz/
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Port rzeczny Poznań.
  • Data: 1909
    komentarze: 0
    Widok na Port rzeczny w Poznaniu.
  • Data: 1915-1917
    komentarze: 0
    Port rzeczny w Poznaniu.
  • Data: 1917
    komentarze: 0
    Port rzeczny w Poznaniu.
  • Data: 1920-1939
    komentarze: 0
    Widok na Port rzeczny w Poznaniu.
  • Data: 1925-1939
    komentarze: 0
    Most Chwaliszewski, port i ulica Szyperska w Poznaniu.
  • Data: 1925-1939
    komentarze: 0
    Most Chwaliszewski, port i ulica Szyperska w Poznaniu.
  • Data: 1930
    komentarze: 0
    Port rzeczny w Poznaniu. "Stańmy na moście Chwaliszewskim, odwróćmy ...
  • Data: 1930
    komentarze: 0
    Port rzeczny w Poznaniu. "Szkuta jest dla szkuciarza środkiem ...
  • Data: 1930
    komentarze: 0
    Port rzeczny w Poznaniu. "Oto "salon" pod gołem niebem na szkucie ...
  • Data: 1930
    komentarze: 0
    Port rzeczny w Poznaniu. "Mechaniczne ładowanie zboża na szkutę. ...
  • Data: 1930
    komentarze: 0
    Port rzeczny w Poznaniu. "Ciemno-niebieska chorągiewka nad sterem ...
  • Data: 1940
    komentarze: 0
    Port rzeczny w Poznaniu.
  • Data: 1942
    komentarze: 0
    Port rzeczny nad Wartą w Poznaniu.
  • Data: 1943
    komentarze: 0
    Port rzeczny w Poznaniu.