MENU
Lokomotywa Pt47-28 ze składem osobowym, przy peronie na stacji kolejowej w Malborku. Z lewej strony przy peronie, EN57 - elektryczny zespół trakcyjny.

Dodał: mietok° - Data: 2019-01-05 12:31:42 - Odsłon: 630
kwiecień 1992


Stacja powstała w 1852 Budynek dworca (z 1891), budynek ekspedycji towarowej i szalet są wpisane do rejestru zabytków. Ostatnia renowacja miała miejsce w 2012.

Kolej dotarła do Malborka za pośrednictwem Królewskiej Kolei Wschodniej, która miała połączyć Berlin – stolicę Prus – z Królewcem i Gdańskiem. W 1845 rozpoczęto budowę mostu w Malborku. Ostateczny wariant tej trasy został ustalony w 1847. Rozpoczęte w październiku prace zostały jednak wstrzymane. Rozwiązano Komisję Kolejową w Elblągu, a na miejscu budowy zostawiono tylko inżynierów i geodetów, którzy mieli nie dopuszczać do pogarszania się stanu niedokończonych obiektów. W wyniku Wiosny Ludów w 1848 sytuacja gospodarcza pogorszyła się, ponadto w Berlinie wzrosło bezrobocie i zaczęły się polityczne niepokoje. W wyniku czego władze pruskie postanowiły dokończyć rozpoczętą inwestycję za pomocą "wywrotowych elementów" a wschodnie rubieże bardzo dobrze się do tego nadawały. Z drugiej strony zatrudnienie berlińczyków i Ślązaków nie podobało się miejscowej ludności.

  • /foto/8327/8327403m.jpg
    1941 - 1944
  • /foto/8194/8194244m.jpg
    1958
  • /foto/7376/7376319m.jpg
    2017
  • /foto/10518/10518558m.jpg
    2020
  • /foto/10518/10518564m.jpg
    2020
  • /foto/10518/10518598m.jpg
    2020
  • /foto/10518/10518620m.jpg
    2020

Aukcje internetowe

Poprzednie: Polana Potoczkowa (630 - 730 m.n.p.m.) Strona Główna Następne: Mury obronne i promenada