"Widoki na mogiłę Kościuszki" - taki tytuł używa Wyspiański. W grudniu 1904 roku, jak co roku o tej porze, Wyspiański nie opuszcza mieszkania. Z okien pracowni na Krowoderskiej maluje w tych dniach serie widoków na kopiec Kościuszki. W raptularzu notuje stan pogody, porę dnia i numer kolejnego pejzażu. Pod koniec stycznia 1905 r. rozpoczyna kolejną serię widoków z okien pracowni.Dziewięć pejzaży pod nazwą "Kronika kilku dni" wystawia w marcu podczas czwartej wystawy Towarzystwa Artystów Polskich ...
"Widoki na mogiłę Kościuszki" - taki tytuł używa Wyspiański. W grudniu 1904 roku, jak co roku o tej porze, Wyspiański nie opuszcza mieszkania. Z okien pracowni na Krowoderskiej maluje w tych dniach serie widoków na kopiec Kościuszki. W raptularzu notuje stan pogody, porę dnia i numer kolejnego pejzażu. Pod koniec stycznia 1905 r. rozpoczyna kolejną serię widoków z okien pracowni.Dziewięć pejzaży pod nazwą "Kronika kilku dni" wystawia w marcu podczas czwartej wystawy Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" w Warszawie. Tytuł poszczególnych obrazów zastąpi datami dziennymi i porami dnia. Z okien mieszkania na obrzeżach miasta widać zaśnieżone pola, biegnącą na ukos drogę i nasyp kolejowy. Są to tory kolei obwodowej Krakowa. W latach 1886-87 zbudowano ośmiokilometrową linię obwodową (zwaną cyrkumwalacyjną) w miejscu dzisiejszych Alei Trzech Wieszczów, przekraczającą Wisłę w miejscu dzisiejszego Mostu Dębnickiego. Łączyła ona Łobzów z Płaszowem i Bonarką. Powstała wzdłuż wału ziemnego z szeregiem bastionów Twierdzy Kraków flankowanego fosą z drogami wewnątrz i na zewnątrz. Wał wykorzystano jako nasyp po którym przeprowadzono torowisko. Linia została otwarta dopiero 18 stycznia 1888 r. Przy linii wybudowano tylko jedną stację – Kraków Zwierzyniec oraz ładownię w okolicach miejsca przecięcia biegu kolei z dzisiejszym korytem rzeki Wilgi. Do ładowni tej dochodził tor wąski z okolic Ludwinowa. Linię zlikwidowano 1 stycznia 1911 r. Most przebudowano na drogowy, a teren zniwelowano tworząc reprezentacyjną arterię. Nasyp kolei obwodowej miejskiej utrwalił w roku 1904/1905 Stanisław Wyspiański w cyklu pasteli znanym jako Widok z pracowni artysty na Kopiec Kościuszki, obecnie znajdującym się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
|
|||||||||||||||||||||||||||