Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 7677653

Seria obrazów - Widoki na mogiłę Kościuszki



Budowa
1904/1905
Status
Nie istnieje
 
"Widoki na mogiłę Kościuszki" - taki tytuł używa Wyspiański. W grudniu 1904 roku, jak co roku o tej porze, Wyspiański nie opuszcza mieszkania. Z okien pracowni na Krowoderskiej maluje w tych dniach serie widoków na kopiec Kościuszki. W raptularzu notuje stan pogody, porę dnia i numer kolejnego pejzażu. Pod koniec stycznia 1905 r. rozpoczyna kolejną serię widoków z okien pracowni.Dziewięć pejzaży pod nazwą "Kronika kilku dni" wystawia w marcu podczas czwartej wystawy Towarzystwa Artystów Polskich ...
"Widoki na mogiłę Kościuszki" - taki tytuł używa Wyspiański. W grudniu 1904 roku, jak co roku o tej porze, Wyspiański nie opuszcza mieszkania. Z okien pracowni na Krowoderskiej maluje w tych dniach serie widoków na kopiec Kościuszki. W raptularzu notuje stan pogody, porę dnia i numer kolejnego pejzażu. Pod koniec stycznia 1905 r. rozpoczyna kolejną serię widoków z okien pracowni.Dziewięć pejzaży pod nazwą "Kronika kilku dni" wystawia w marcu podczas czwartej wystawy Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" w Warszawie. Tytuł poszczególnych obrazów zastąpi datami dziennymi i porami dnia. Z okien mieszkania na obrzeżach miasta widać zaśnieżone pola, biegnącą na ukos drogę i nasyp kolejowy. Są to tory kolei obwodowej Krakowa. W latach 1886-87 zbudowano ośmiokilometrową linię obwodową (zwaną cyrkumwalacyjną) w miejscu dzisiejszych Alei Trzech Wieszczów, przekraczającą Wisłę w miejscu dzisiejszego Mostu Dębnickiego. Łączyła ona Łobzów z Płaszowem i Bonarką. Powstała wzdłuż wału ziemnego z szeregiem bastionów Twierdzy Kraków flankowanego fosą z drogami wewnątrz i na zewnątrz. Wał wykorzystano jako nasyp po którym przeprowadzono torowisko. Linia została otwarta dopiero 18 stycznia 1888 r. Przy linii wybudowano tylko jedną stację – Kraków Zwierzyniec oraz ładownię w okolicach miejsca przecięcia biegu kolei z dzisiejszym korytem rzeki Wilgi. Do ładowni tej dochodził tor wąski z okolic Ludwinowa. Linię zlikwidowano 1 stycznia 1911 r. Most przebudowano na drogowy, a teren zniwelowano tworząc reprezentacyjną arterię. Nasyp kolei obwodowej miejskiej utrwalił w roku 1904/1905 Stanisław Wyspiański w cyklu pasteli znanym jako Widok z pracowni artysty na Kopiec Kościuszki, obecnie znajdującym się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie.
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1905
    komentarze: 1
    Kraków. Widok z okna pracowni Stanisława Wyspiańskiego https://polska-org.pl/7677550,foto.html ...
  • Data: 1905
    komentarze: 4
    Kraków. Widok z okna pracowni Stanisława Wyspiańskiego https://polska-org.pl/7677550,foto.html ...