MENU
Dzierżoniów. Budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego przy ul. Henryka Sienkiewicza dobiega końca

Dodał: sawa° - Data: 2018-12-09 08:26:46 - Odsłon: 1467
12 listopada 2018

Data: 2018:11:12 12:24:44   ISO: 100   Ogniskowa: 18 mm   Aparat: Canon EOS 1300D   Przysłona: f/10   Ekspozycja: 1/100 s  

Budowa centrum przesiadkowego to nie tylko remont budynku dworca, to także kompleksowa rewitalizacja dużego terenu, obejmująca również remonty dróg, budowę miejsc parkingowych, aranżację i zagospodarowanie przestrzeni w najbliższym i dalszym sąsiedztwie dworca.
Na to zadanie Dzierżoniów zdobył 12 mln zł. To najwyższe dofinansowanie pojedynczej inwestycji w historii dzierżoniowskiego samorządu.
Prace budowlane związane z przebudową i adaptacją budynku dworca będą kosztować 7 mln 896 tys. zł, Koszty inwestycji związanych z przebudować dróg i infrastrukturą drogową zamkną się kwotą 9 mln 371 tys. zł.

Początek prac nad budową dworca datowany jest na 1854 rok. Elementem wyróżniającym dzierżoniowski dworzec była charakterystyczna dekoracja elewacji poziomymi białymi pasami klinkierówki na tle czerwonej cegły . Podobnie dekorowany był pierwotnie Dworzec Świebodzki we Wrocławiu. Uroczyste otwarcie dworca i linii kolejowej nastąpiło 24 listopada 1855 r. Od 1856 r. rozpoczęto, trwającą dwa lata, budowę odcinka do Ząbkowic. Obok dworca znajdował się zespół obiektów pomocniczych, m.in. parowozownia - pierwsza, wybudowana w 1858 r. i druga, wachlarzowa dobudowana w wyniku gwałtownego rozwoju dzierżoniowskiego węzła kolejowego w roku 1900. Na najwcześniejszej znanej litografii, przedstawiającej dworzec w swej pierwotnej formie z II połowy lat pięćdziesiątych XIX wieku, uwidoczniony jest budynek bliźniaczo podobny do dworca w Jaworze (Jauer), należącego do tej samej linii Breslau - Schweidnitz - Freiburg Eisenbahm. Jest to równolegle usytuowany do torów budynek o dwukondygnacyjnym korpusie flankowanym płaskimi ryzalitami oraz jednokondygnacyjnych skrzydłach bocznych. Wszystkie otwory okienne i drzwiowe dolnej kondygnacji sklepione były pełnym łukiem, natomiast na pierwszej kondygnacji przykryte płaskimi nadprożami. Główne wejście usytuowane było asymetrycznie, przy prawym ryzalicie głównej części obiektu. Prawdopodobnie w późniejszym czasie przy lewym skrzydle dobudowano trzykondygnacyjny budynek z tylko czerwonej cegły, zwrócony do ulicy i peronów schodkowymi szczytami. Dworzec został zbudowany w stylu "florenckim"....... na podstawie "Obiekty przemysłowe Dzierżoniowa" Piotr Kmiecik w: Rocznik Dzierżoniowski 2011" /sawa° 2017/
Celem projektu jest ograniczenie niskiej emisji na terenie miasta poprzez utworzenie Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w Dzierżoniowie (Beneficjent: Gmina Miejska Dzierżoniów) .Stary dworzec odchodzi do lamusa. Jego miejsce zajmie nowoczesne centrum przesiadkowe obsługujące mieszkańców powiatu i turystów. Zmieni się nie tylko budynek, ale i jego otoczenie.
Monitoring z podglądem na perony, multimedialnym systemem informacji, miejsca noclegowe, wypożyczalnia rowerów, czytelnia, kącik zabaw dla dzieci, telewizja w poczekalni, bezpłatny dostęp do internetu, bezpłatne punkty do doładowań urządzeń mobilnych. Także nowe parkingi i pierwszy w naszym powiecie punkt ładowania samochodów elektrycznych. To tylko część rozwiązań, które znalazły się w wybranej koncepcji na centrum przesiadkowe.
Do ogłoszonego przez miasto konkursu złożono trzy prace. Zwyciężyła propozycja wrocławskiej AGP Sp. z o.o. i Wspólnicy spółka komandytowa. To właśnie z nią będzie podpisana umowa na wykonanie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej inwestycji.
Centrum przesiadkowe ma być funkcjonalne i łączyć wszystkie usługi komunikacji publicznej. Jego sercem będzie budynek dworca, ale mocno zmieni się także pobliski teren przystanków komunikacji miejskiej.

  • /foto/9024/9024780m.jpg
    2017
  • /foto/7053/7053925m.jpg
    2017
  • /foto/7053/7053928m.jpg
    2017
  • /foto/7053/7053933m.jpg
    2017
  • /foto/7053/7053489m.jpg
    2018
  • /foto/7053/7053492m.jpg
    2018
  • /foto/7053/7053495m.jpg
    2018
  • /foto/7053/7053499m.jpg
    2018
  • /foto/7053/7053502m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186772m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186780m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186789m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186795m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186799m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186801m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186823m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186824m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189027m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189028m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189029m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189030m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189031m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189032m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189446m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189510m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189515m.jpg
    2018
  • /foto/7365/7365134m.jpg
    2018
  • /foto/7365/7365135m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402370m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402372m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402375m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402380m.jpg
    2018
  • /foto/7403/7403860m.jpg
    2018
  • /foto/7403/7403865m.jpg
    2018
  • /foto/7403/7403875m.jpg
    2018
  • /foto/7626/7626698m.jpg
    2018
  • /foto/7674/7674749m.jpg
    2018
  • /foto/7674/7674752m.jpg
    2018
  • /foto/7675/7675106m.jpg
    2018
  • /foto/7675/7675744m.jpg
    2018
  • /foto/7677/7677204m.jpg
    2018
  • /foto/7677/7677208m.jpg
    2018

sawa°

Poprzednie: ul. Sienkiewicza Henryka Strona Główna Następne: 2020 - 2021 Budowa osiedla Zielone Wzgórza


voytekw | 2018-12-10 01:19:31 | edytowany: 2019-03-05 19:58:34
Tak osobno oceniajac to dworzec ladnie wyremontowany no i te wiaty autobusowe niczego sobie ale tak razem to fatalnie to wyglada widac ze komus zabraklo wyobrazni no i oczywiscie ktos to zatwierdzl te centrum przesiadkowe mialo byc wizytowka miasta ale poza tmy ze byl tu remont czy jest sie czym chwalic wyobrazmy sobie cos takiego przed pieknym dworcem we Wroclawiu albo w Swidnicy a przeciez plac autobusowy byl zaledwie pare krokow od dworca PKP i te wiaty autobusowe moim zdaniem tam powinny byly stanac a tak remat byl a wyglada jaj wyglada
sawa | 2018-12-10 07:13:13 | edytowany: 2018-12-10 07:16:48
Myślę, że to ujęcie na wiaty fałszuje obraz :) Najważniejsze, że wiatr tu nie będzie hulał, że jest gdzie się przechować, że jest czysto, ładnie, przytulnie i zielono :)
voytekw | 2018-12-10 20:27:25 | edytowany: 2018-12-10 20:29:39
Moja ocena opiera sie na tym co widze na zdjeciach ale jakis czas temu moja znajoma wrocila z wakacji z Polski i pierwsze co ja spytalem to wlasnie o ten dworzec i ona potwierdzila to co ja widze na zdjeciach cieszy mnie bardzo ze miasto w ktorym sie wychowalem jest coraz piekniejsze i coraz bardziej zadbane tym nie mniej uwazam ze tak ladnych budynkow jak dworzec PKP nie powinno sie niczym przyslaniac i mysle ze caly plac wygladalby jeszcze ladniej gdyby te wiaty stanely pare krokow dalej tam gdzie byl nie wiem moze nadal jest plac PKSu
sawa | 2018-12-10 20:58:14
Kubatura przebudowywanego obiektu byłego dworca kolejowego wynosi 9577,30m3, suma powierzchni wszystkich kondygnacji wynosi 1833,15 m2. W piwnicy obiektu zlokalizowane będą pomieszczenia gospodarcze i magazynowe, w tym pomieszczenia przeznaczone dla PKP. Na parterze zaplanowano pomieszczenia dla obsługi podróżnych w tym poczekalnia, węzły sanitarne, przechowalnię bagażu, punkt informacyjny, bufet wraz z zapleczem. Na kondygnacji tej będzie znajdować się również punkt biblioteczny, wypożyczalnia rowerów, biuro obiektu, biuro stowarzyszeń oraz pomieszczenia porządkowe. Na I piętrze będzie zlokalizowany hostel na 34 os., pomieszczenia sanitarne i gospodarcze. Na II kondygnacji zlokalizowana będzie kotłownia, pomieszczenia PKP oraz pomieszczenia techniczne – centrala wentylacyjna oraz strych.
voytekw | 2018-12-10 22:13:30 | edytowany: 2018-12-10 22:26:14
Dzieki serdeczne za informacje , na TV Sudecka widzialem jaki ogrom prac tam wlozono a na stronie burmistrza miasta zdjecia wnetrz dworca naprawde ladnie to wyglada....a teraz troche nostalgicznie w latach 70tych ubieglego wieku w niedziele rano chodzilismy z kolegami na dworzec wagony liczyc czyli zamiast do kosciola na dworzec PKP padalo haslo gdzie idziemy do kosciola czy wagony liczyc oczywiscie ta druga opcja wygrywala,teraz bedzie na dworcu bufet a dawniej byl bar-restauracja i juz w niedziele rano o 10tej nie bylo tam prawie wolnego stolika w miescie tak rano alkocholu nie sprzedawano a tam wolno bylo bo to dworzec ale obostrzenia jakies tam byly czyli z zakaska jajko z majonezem albo sledzik jak byl oczywiscie my na stacji wagony liczylismy a tam od rana gwar i jeszcze jedno po otwarcu drzwi do tego baru to od dymu z papierosow siekiere mozna bylo zawiesic a dym az w oczy szczypal