MENU
ZNACZNIKI
Plan miasta Grudziądz.

Dodał: mietok° - Data: 2018-11-02 08:57:48 - Odsłon: 1990
Lata 1925-1935

  • /foto/8287/8287803m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/8556/8556782m.jpg
    1912
  • /foto/8778/8778115m.jpg
    1935

Archiwum Map WIG Niekomercyjne Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficzne

Poprzednie: Dom nr 15 Strona Główna Następne: Budynek nr 52 (d. poczta)


mietok | 2018-11-02 09:06:42
Plan Grudziądza z naniesioną linią tramwajową
Danuta B. | 2018-11-02 09:45:35
Wspaniały! Podziwiam, jak te długie wozy pokonują skręty 90 st. Festung pewno coś napisze.
LEWRO | 2018-11-13 21:55:39
Pod jakim adresem odnajdziemy na planie Rzeźnię Miejską? Odpowiedź narzuca się sama - oczywiście przy ulicy Rzezalnianej (F7)
Festung | 2018-11-13 22:56:02
Na portalu są grubo mocniejsi ode mnie znawcy zagadnień taboru szynowego i jego współpracy z torem. Ja wspomnę tylko, że w czasach, gdy jeszcze może nie tyle wynaleziono, ale nie produkowano na masową skalę wózków wagonowych, tabor szynowy przemieszczał się zazwyczaj na dwóch osiach - zestawach kołowych. By móc pokonywać ostre łuki torów w staromiejskich dzielnicach miast, stosowano dwa zabiegi: niezbyt duży prześwit toru (najczęściej 1000 mm) i jak najmniejszy rozstaw wym. kół. Pozwalało to na wpisywanie się, nie bez akustycznych efektów, w skręty nawet o kącie 90°. Wymagało to też dużej umiejętności prowadzących pojazdy, vide przypadek Wałbrzycha, gdzie m.in. wskutek permanentnych wykolejeń, o co obwiniano źle wyszkolonych motorniczych, zlikwidowano miejscowe, urokliwe tramwaje. Do dziś mam w pamięci przeraźliwe zgrzytanie "dziewiętnastki" wpisującej się we Wrocławiu z ul. Pułaskiego w zakręt ul. Kościuszki --->