Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Sobór metropolitalny Świętej Równej Apostołom Marii Magdaleny
9
 
Stacja kolejowa Warszawa Wileńska
13
 
Postój taksówek (dawny)
2
 
Stacja metra Dworzec Wileński
2
12
Kamienica nr 12
3
15
Kamienica nr 15
8
17
Kamienica nr 17
4
17a
Oficyna nr 17a
3
17b
Oficyna nr 17b
10
18
Budynek handlowo-usługowy nr 18
3
19
Kamienica nr 19
5
21
Kamienica nr 21
3
22
Kamienica nr 22
5
23
Budynek nr 23
3
24
Budynek nr 24
1
26-30
Budynek nr 26-30
2
38
Kamienica nr 38
1
42
Kamienica nr 42
1
44
Kamienica nr 44
3
50/52
Muzeum Warszawskiej Pragi
14
54
Bazar Różyckiego
42
57
Kamienica nr 57
59
Kamienica nr 59
2
62
Kamienica 62
3
68
Budynek mieszkalny Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej Nowy Dom 82
1
70
Kamienica nr 70
1
72
Galeria Wileńska / Dworzec Wileński
2
74
Oddział Regionalny PKP Polskie Linie Kolejowe (d. CDOKP)
16
76
Kamienica nr 1 (76)
5
81
Budynek nr 81
1
84
Kamienica nr 84
1
 
 
 
 
  ID: 7130441
Nazwa

ul. Targowa

Dawniej

Zarwańska, Wołowa, Rynkowa

 
 
Ulica Targowa (dawniej Zarwańska, Wołowa, Rynkowa) – ulica położona na Pradze, która biegnie od al. Zielenieckiej do ul. Ratuszowej. Jej nazwa nawiązuje do historycznej osady Targowe Wielkie, która znajdowała się w okolicy.Historia ulicy sięga XII i XIII wieku, kiedy to ten trakt stanowił jedną z głównych osi wsi Targowe Wielkie, w XVII wieku istniał jako droga łącząca Pragę ze Skaryszewem. Pierwotnie podzielona była na trzy części o oddzielnych nazwach: Rynkowa (por. Rynkowa, na obecnym odcinku ...
Ulica Targowa (dawniej Zarwańska, Wołowa, Rynkowa) – ulica położona na Pradze, która biegnie od al. Zielenieckiej do ul. Ratuszowej. Jej nazwa nawiązuje do historycznej osady Targowe Wielkie, która znajdowała się w okolicy.
Historia ulicy sięga XII i XIII wieku, kiedy to ten trakt stanowił jedną z głównych osi wsi Targowe Wielkie, w XVII wieku istniał jako droga łącząca Pragę ze Skaryszewem. Pierwotnie podzielona była na trzy części o oddzielnych nazwach: Rynkowa (por. Rynkowa, na obecnym odcinku Ratuszowa – al. Solidarności), Zarwańska (na obecnym odcinku al. Solidarności – Ząbkowska) oraz Wołowa (na obecnym odcinku Ząbkowska – Zamoyskiego).
W 1791 roku ulice Rynkowa i Zarwańska zostały połączone w jedną, której nadano nazwę Targowa, w tym czasie istniało przy niej 71 drewnianych domostw oraz jeden dom murowany – mieszkało tutaj wówczas przeszło tysiąc osób. Ulica została (wraz z Pragą) włączona w granice Warszawy na mocy ustawy Prawo o miastach, w czasie insurekcji kościuszkowskiej Pragę zdobyli Rosjanie, niszcząc zabudowę i dokonując rzezi miejscowej ludności. Kolejne zniszczenia przyniósł 1808 rok, kiedy to w wyniku budowy napoleońskich fortyfikacji nad Wisłą zakazano budowy nowych domów, a wiele rozebrano, w tym ratusze: Pragi i Skaryszewa. W czasach Królestwa Polskiego jedynie część ul. Wołowej uwzględniono do odbudowy – powstało wtedy 7 domów murowanych i kilkadziesiąt drewnianych.
W II połowie XIX wieku rozpoczęła się wzmożona zabudowa ówczesnej ul. Targowej oraz stanowiącej jej przedłużenie ul. Wołowej – Targowa biegła wówczas na odcinku Ząbkowska – Strzelecka, a w skrajnie północnym odcinku zakręcała ku ul. Jagiellońskiej. Została wytyczona jako szeroka arteria, która stała się wkrótce centrum Pragi, a do jej rozwoju przyczyniła się budowa Dworca Petersburskiego (dziś Wileński) w 1863 roku oraz Dworca Terespolskiego (dziś Wschodni) w 1866 roku. Ponadto rozwojowi sprzyjało oddanie w 1864 roku Mostu Kierbedzia oraz otwarcie w 1866 roku linii tramwaju konnego, który połączył wszystkie istniejące wówczas w Warszawie dworce kolejowe.
Jeszcze w 1880 roku na ulicy znajdowało się targowisko, dominował handel hurtowy zaopatrujący targi miejskie, a głównymi towarami było bydło, trzoda chlewna, konie, bryczki, a także drewno opałowe, uprzęże czy zboże. Po likwidacji targowiska na jego miejscu urządzono skwery i ułożono chodniki. W 1901 roku założony został Bazar Różyckiego, zaś w 1908 roku ulicą pojechały tramwaje elektryczne. Na początku XX wieku ulica Targowa zaczęła zapełniać się nowymi, kilkupiętrowymi kamienicami.
W 1916 roku w bieg ul. Targowej włączono ul. Wołową, który biegła teraz od ul. Zamoyskiego do ul. 11 Listopada. W okresie międzywojennym w sąsiedztwie Dworca Wileńskiego powstał gmach Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych, zaś w rejonie ul. Kijowskiej ulicę przeciął wiadukt kolei średnicowej. Była wówczas najważniejszą ulicą tej części miasta, nazywano ją nawet czasem „Praską Marszałkowską”. Zabudowa nie została znacznie zniszczona podczas II wojny światowej, gdyż ten rejon ominęły walki podczas powstania warszawskiego – choć powstańcy zdobyli kilka ważnych obiektów już 1 sierpnia, to brak sukcesów w zdobywaniu mostów zmusił ich od zaprzestania walki.
Zaraz po wojnie ul. Targowa, jako stosunkowo mało zniszczona, stała się główną siedzibą władz miasta, przeprowadzono przez nią również pierwszą powojenną linię tramwajową. Swoją siedzibę pod nr 63 znalazło Polskie Radio, zaś w budynku Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych usadowiła się Krajowa Rada Narodowa. W 1944 roku, kiedy na lewym brzegu Niemcy dokonywali dzieła zniszczenia Warszawy, było tu centrum żyjącego miasta, zaś w 1945 roku ulica była najruchliwszą ulicą w mieście. Dopiero z czasem urzędy zaczęły przenosić się do gmachów na lewym brzegu rzeki.
W 1949 oraz w 1966 roku przebudowano skrzyżowanie ul. Targowej z al. Świerczewskiego (dziś al. Solidarności), zaś zabudowa została z czasem uzupełniona o plomby oraz budynki osiedli Praga I i Jagiellońska. W międzyczasie na zieleńcu pomiędzy jezdniami umieszczono tory tramwajowe, które przeniesiono z jezdni. W 2009 roku do rejestru zabytków wpisano układ urbanistyczny ulicy na odcinku pl. Wileński – wiadukt linii średnicowej. W 2011 roku pod ulicą rozpoczęła się budowa II linii metra oraz stacji Dworzec Wileński, ulica będzie przez przynajmniej do 2014 roku, po zakończeniu prac wybudowane zostaną nowe torowiska tramwajowe, a skrzyżowanie z al. Solidarności zostanie przebudowane – w nowym miejscu odtworzony zostanie pomnik Braterstwa Broni, zaś od strony cerkwi urządzony zostanie skwer. Mieszkańcy domagają się także znacznego zwężenia ulicy i ograniczenia na niej ruchu samochodów, magistrat początkowo nie chciał się na to zgodzić, ale z czasem ugiął się i zapowiedział zwężenie jezdni oraz usunięcie miejsc parkingowych z chodników. W międzyczasie, 26 maja 2014 roku zapadła się jezdnia w rejonie ul. Kijowskiej, zapewne z powodu podmycia przez podziemny zbiornik wodny, naruszony podczas budowy jednej z wentylatorni – ewakuowano trzy pobliskie budynki, a jezdnia była wyłączona z ruchu przez dwa dni.
Latem 2014 roku rozpoczęły się prace odtworzeniowe na odcinku objętym budową metra, w międzyczasie okazało się jednak, że część prac wykonano niezgodnie z ustaleniami dokonanymi z miejscowymi społecznikami, wobec czego część ułożonego bruku trzeba było zerwać. Skrzyżowanie z al. Solidarności miało być przejezdne już we wrześniu 2014 roku, jednak nie udało się dotrzymać tego terminu, ulica została otwarta późnym wieczorem 2 października, a tramwaje powróciły 25 października – prace odtworzeniowe opóźniły się, gdyż konieczne było wykonanie nowego projektu odwodnienia torowiska w rejonie jednej z wentylatorni metra, przy której wcześniej obsunęła się ziemia. Przywrócone zostały także przejścia dla pieszych na wysokości ul. Ząbkowskiej, a na chodnikach namalowane ścieżki rowerowe.
Źródło: Warszawikia
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1910-1914
    komentarze: 0
    Ulica Targowa na Pradze. Album: Warszawa został wydany w 1919 ...
  • Data: 1910-1920
    komentarze: 0
    Warszawa, ul. Targowa.
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Wycofywanie się wojsk rosyjskich z Warszawy w 1915 r. Zdjęcie ...
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Rosjanie opuszczają Warszawę w 1915 r. Zdjęcie pochodzi z książki ...
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Wycofywanie się wojsk rosyjskich z Warszawy
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Ulica Targowa na warszawskiej Pradze.
  • Data: 1917
    komentarze: 0
    Ulica Targowa na warszawskiej Pradze.
  • Data: 1935
    komentarze: 0
    Ulica Targowa i gmach Dyrekcji Kolei Państwowych w Warszawie. ...
  • Data: 1948-1950
    komentarze: 0
    Ulica Targowa widziana ze skrzyżowania z aleją Zieleniecką. Po ...
  • Data: 1948-1950
    komentarze: 0
    Ulica Targowa widziana ze skrzyżowania z aleją Zieleniecką. Dominująca ...
  • Data: 1948-1950
    komentarze: 0
    Skrzyżowanie Targowej i alei Zielenieckiej w Warszawie. Widoczna ...
  • Data: 1948-1950
    komentarze: 0
    Milicjant regulujący ruch na skrzyżowaniu Targowej z Ząbkowską ...
  • Data: 1948-1950
    komentarze: 0
    Kamienica nr 62 przy ulicy Targowej w Warszawie. Widok ze skrzyżowania ...
  • Data: 1948-1950
    komentarze: 0
    Autobus marki Chausson APH-48 linii M na skrzyżowaniu Targowej ...
  • Data: 1960-1969
    komentarze: 0
    Przy bazarku Różyckiego. Fot. z książki Adolfa Ciborowskiego "WARSZAWA ...
  • Data: 2012-10-20
    komentarze: 0
    Fragment ulicy Targowej. Od lewej kamienice nr 15, 17 i 19.
  • Data: 2012-10-20
    komentarze: 0
    Skład SKM na nasypie, w perspektywie wiadukt nad ul. Targową (za ...
  • Data: 2012-10-20
    komentarze: 0
    Wiadukt kolejowy nad ul. Targową, w prawo tory prowadzą do przystanku ...
  • Data: 2012-10-20
    komentarze: 0
    Linia kolejowa Warszawa Zachodnia - Rembertów. Skrzyżowanie z ...
  • Data: 2012-10-20
    komentarze: 0
    Miejsce przy ulicy Targowej, pomiędzy nasypem kolejowym, na który ...
  • Data: 2012-10-20
    komentarze: 0
    Miejsce przy ulicy Targowej, pomiędzy nasypem kolejowym, na który ...
  • Data: 2013-09-06
    komentarze: 0
    Rozkopana w 2013 r. przez budowę metra ulica Targowa. Na wprost, ...
  • Data: 2018-06-16
    komentarze: 2
    Nieparzysta strona ulicy Targowej zdjęta spod Muzeum Warszawskiej ...
  • Data: 2018-06-16
    komentarze: 0
    Nieparzysta strona ulicy Targowej widziana spod Muzeum Warszawskiej ...
  • Data: 2018-06-16
    komentarze: 0
    Ulica Targowa zdjęta znad przejścia podziemnego przy skrzyżowaniu ...
  • Data: 2019-01-12
    komentarze: 0
    Mural na ścianie niewątpliwej perły przedwojennej Pragi, luksusowej ...
  • Data: 2019-06-18
    komentarze: 4
    Ul. Targowa 72 z wejściem do stacji metra Dworzec Wileński i Galerią ...
  • Data: 2019-06-18
    komentarze: 0
    Skrzyżowanie z ul. Targową, z którego bierze początek ul. Wileńska.
  • Data: 2019-07-25
    komentarze: 0
    Ulica Targowa, numery parzyste od 62 (od prawej ) do końca.

ul. Targowa na innych fotografiach
  • 1931
  • 1929 - 1931