MENU
Projekt nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, opracowany przez Paula Schnella na konkurs architektoniczny im. Schinkla (Schinkelwettbewerb, 1911 r.).
Przebudowa stacji kolejowej Sędzisław - plan sytuacyjny i profil wysokościowy.

Dodał: jawc - Administrator° - Data: 2017-12-05 00:46:45 - Odsłon: 505
Rok 1911

Projekt linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław (wraz odgałęzieniem Struga - Wałbrzych Miasto) autorstwa Paula Schnella, przygotowany w 1911 r. na prestiżowy konkurs architektoniczny im. Schinkla (niem. Schinkelwettbewerb), organizowany cyklicznie przez berlińskie Stowarzyszenie Architektów i Inżynierów (niem. AIV, Architekten- und Ingenieur-Verein zu Berlin).
Był to okres w dziejach niemieckich (pruskich) kolei, gdzie nie było już nacisku na budowę kolejnych linii, a raczej kładziono nacisk na poprawę komfortu i prędkości podróży. Projekt P.Schnella nie wpisywał się jednak w ten trend, zwłaszcza, że zakładał kilka poważnych budowli inżynieryjnych, w tym tunel pod zachodnimi zboczami Trójgarbu długości 700 m, most o długości 520 metrów w pobliżu Starych Bogaczowic i most o długości 180 m koło Pietrzykowa. Dodatkowo projekt zakładał ominięcie Kotliny Wałbrzyskiej, co gospodarczo podważało jego sens (ekspedycja węgla). Atutami projektu było z pewnością skrócenie czasu podróży z Wrocławia w Karkonosze oraz utworzenie alternatywnej trasy w sytuacji wysokiego ryzyka katastrofy budowlanej w tunelu szonhuckim, który wówczas (1909) uległ częściowemu zawaleniu. Projekt przewidywał również budowę nowego dworca w Świebodzicach (przed dawną parowozownią od strony Jaworzyny), wielką rozbudowę stacji w Sędzisławiu - jako rozrządowej, alternatywnej do Wałbrzycha Głównego.
Projekt oczywiście nie został zrealizowany, ani nawet wdrożony w części (choć do dziś zastanawia część towarowa i wyciągowa stacji Wałbrzych Miasto - właśnie jako planowany punkt wyjścia łącznika z planowaną linią).
[moose; uzup. jawc]

  • /foto/301/301294m.jpg
    1911
  • /foto/360/360097m.jpg
    1911
  • /foto/6956/6956722m.jpg
    1911
  • /foto/6956/6956724m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958915m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958916m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958917m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958918m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958920m.jpg
    1911
  • /foto/6958/6958921m.jpg
    1911

Technische Universität Berlin

Poprzednie: Wyburzanie komina dawnej odlewni żeliwa Strona Główna Następne: Budynek Orange Polska (TP SA)


Tomen | 2017-12-05 15:14:58
Jak widać na schemacie plany były naprawdę imponujące. Liczba torów ponad 30, do tego 4 perony z 7 krawędziami a także lokomotywownia. Jeśli projekt ten by został zrealizowany to obecnie z dużą dozą prawdopodobieństwa z tej stacji niewiele by już zostało.
Ryszard Kumorek | 2017-12-05 21:55:35
Podzielam p. Kolego pańską opinię. Też się zastanawiałem, że chyba lepiej się stało, że stacji nie rozbudowano, bo teraz oglądalibyśmy kolejną "ruinę kolejową". Ale zamiary rzeczywiście były imponujące. No i nie ukrywam, że chętnie przejechałbym się pociągiem tą trasą...
Tomen | 2017-12-06 22:24:11
Szczególnie, że 20 kilometrów na wschód jest Wałbrzych, który jak nic przejął by całą obsługę. Każdy by chciał się przejechać:)