Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Wiadukt kolejowy (Kamienna Góra - Nadrzeczna)
7
 
Wiadukt kolejowy (Uniemyśl)
2
 
Ścieżka rowerowa na LK nr 330
19
 
Wiadukt kolejowy (Kamienna Góra - LK 330 / ul.Cegielniana)
6
0,000
Stacja kolejowa Kamienna Góra
61
1,300
Most kolejowy (rz. Bóbr / linia nr 330 / Kamienna Góra-Daleszów)
22
1,663
Przystanek kolejowy Czadrówek (dawny)
6
2,300
Wiadukt kolejowy (Kamienna Góra - LK 330 / ul.Słowackiego)
9
4,775
Przystanek kolejowy Czadrów (dawny)
7
7,523 km
Stacja kolejowa Krzeszów (dawna)
22
11,631
Przystanek kolejowy Jawiszów (dawny)
2
14,693
Stacja kolejowa Chełmsko Śląskie (dawna)
8
19,686
Przystanek kolejowy Uniemyśl (dawny)
3
21,571
Przystanek kolejowy Okrzeszyn (d. stacja)
11
 
 
 
 
  ID: 540101

Linia kolejowa nr 330 Kamienna Góra - Okrzeszyn (dawna)
Kolej Doliny Zadrny

Ziederthalbahn, Ziederthal-Eisenbahn-Gesselschaft



Budowa
1899
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1954-1970
 
Pierwszy projekt budowy linii kolejowej usprawniającej dowóz pracowników do kamiennogórskich tkalni powstał w 1896 roku. Normalnotorową linię zaprojektowano na podstawie przepisów ustawy z 1892 r. jako tzw. kolejkę o charakterze kolei lokalnej (Nebenbahnähnliche Kleibbahn). Budowę i późniejszą eksploatację na zlecenie utworzonej w 1898 r. spółki akcyjnej Kolej Doliny Zadrny (Ziederthalbahn AG - głównym akcjonariuszem był J. Rinkel, właściciel tkalni) prowadziła berlińska firma Zentralverwaltung für ...
Pierwszy projekt budowy linii kolejowej usprawniającej dowóz pracowników do kamiennogórskich tkalni powstał w 1896 roku. Normalnotorową linię zaprojektowano na podstawie przepisów ustawy z 1892 r. jako tzw. kolejkę o charakterze kolei lokalnej (Nebenbahnähnliche Kleibbahn). Budowę i późniejszą eksploatację na zlecenie utworzonej w 1898 r. spółki akcyjnej Kolej Doliny Zadrny (Ziederthalbahn AG - głównym akcjonariuszem był J. Rinkel, właściciel tkalni) prowadziła berlińska firma Zentralverwaltung für Secundärbahen Hermann Bechstein GmbH. Roboty budowlane trwały zaledwie 10 miesięcy, a wymagały wykonania kilku większych wykopów w skalistym gruncie. Całą linię, liczącą 21,56 km otwarto 2 października 1899 r. Linia miała nie tylko służyć dowozowi pracowników do Kamiennej Góry lecz także poprawie wywozu węgla z Okrzeszyna, piasku kwarcowego z okolic Krzeszówka, marmuru spod Uniemyśla, jak i produktów rolnych. Siedzibą zarządu linii było Chełmsko. Na stacji końcowej w Okrzeszynie ulokowano lokomotywownię i warsztaty. Kolej zatrudniała około 25 osób (zdecydowanie za dużo) i posiadała: 3 parowozy, 5 wagonów osobowych, 21 towarowych i 2 pocztowo-bagażowe. Po wojnie linię uruchomiono 01.05.1945 roku pod zarządem PKP. Ostatecznie ruch osobowy zawieszono w II połowie 1954 roku. Czynny był jeszcze ruch towarowy, szczególnie do Krzeszówka po piach kwarcowy. Ruch towarowy na odcinku Okrzeszyn - Chełmsko zawieszono w 1959 roku, a Chełmsko - Krzeszów w 1987 roku. Wybudowaną w 1973 roku bocznicę do Krzeszówka eksploatowano do 1990 roku i wtedy to całkowicie ruch towarowy na całej linii zawieszono. Odcinek Okrzeszyn - Chełmsko rozebrano w 1970 roku, Chełmsko - Krzeszów w 1988 roku, a bocznicę do Krzeszówka w 1999 roku. Ostatni przejazd pociągu specjalnego na linii 330 miał miejsce w sierpniu 2002 r. Po linii pozostał przez 15 lat 7-kilometrowy odcinek, częściowo nieprzejezdny z Kamiennej Góry do Krzeszowa. Choć istniały pomysły na wznowienie kursów, choćby na trasie Legnica – Krzeszów, nie zostały zrealizowane. W ostatnim czasie kilkukrotnie miłośnicy kolei organizowali na trasie linii nr 330 świąteczne przejazdy drezynowe oraz towarzyszące imprezy. Kilka lat temu pojawiły się plany budowy ścieżki rowerowej na trasie linii. Pomysłodawcy - gmina i miasto Kamienna Góra, aplikowali o środki na budowę trasy dla jednośladów. Nie pomogły protesty organizacji prokolejowych ani próby wpisania linii na listę zabytków przemysłowych. PKP Nieruchomości ogłosiły w w 2017 roku przetarg na rozbiórkę linii i sprzedaż złomu. Od stycznia do kwietnia prowadzona była rozbiórka. Więcej o historii linii: (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji i przystanków na linii licząc od Kamiennej Góry. Stację węzłową zaznaczono pogrubieniem, obiekty nieczynne/nieistniejące kursywą:
- , Kamienna Góra, st., km 0,000
- , Czadrówek, po., km 1,663
- , Czadrów, po., km 4,775
- , Krzeszów, st., km 7,523 - [nazwa tymczas. 1945/46: Krzesobór ]
- , Jawiszów, po., km 11,631 - [nazwa tymczas. 1945/46: Jędrzychówek ]
- , Chełmsko Śląskie, st., km 14,693 - [nazwa tymczas. 1945/46: Szemrych ]
- , Uniemyśl, po., km 19,686 - [nazwa tymczas. 1945/46: Bartylów ]
- , Okrzeszyn, st., km 21,571 - [nazwa tymczas. 1945/46: Albinów ]
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1899-1908
    komentarze: 0
    Oficjalna karta pocztowa wydana przez spółkę Kolejkę Doliny Zadrny. ...
  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Aukcja nr 575 spółki Kolej Doliny Zadrny. Skan z aukcji sprzed ...
  • Data: 1938-1940
    komentarze: 1
    Pociąg prywatnej Kolejki Doliny Zadrny (Ziederthalbahn) na wyjeździe ...
  • Data: 1947
    komentarze: 0
    Linia Kamienna Góra - Okrzeszyn zaznaczona w załączniku do Urzędowego ...
  • Data: 1955
    komentarze: 0
    W rozkładzie jazdy PKP "Lato 1955" już nie ma połączenia z Okrzeszynem ...
  • Data: 2003-06-22
    komentarze: 0
    Wyjazd ze stacji Chełmsko Śląskie - tory przecinały drogę z Chełmska ...
  • Data: 2012-10-20
    komentarze: 0
    Skrzyżowanie dawnej linii kolejowej do Okrzeszyna z ul.Lubawską ...
  • Data: 2020-02-02
    komentarze: 0
    Okolice wjazdu na stację kolejową Kamienna Góra od strony Karpacza.. ...

Linia kolejowa nr 330 Kamienna Góra - Okrzeszyn (dawna)
Kolej Doliny Zadrny
na innych fotografiach
  • 2012
  • 2013
  • 2020
  • 2020
  • 2020