Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
D
Dworzec kolejowy Żary
46
L
Wagonownia (ruina)
26
N
Nastawnie stacji Żary
2
T
Bocznica kolejowa KRONOPOL
 
 
 
 
  ID: 531668

Stacja kolejowa Żary

Bahnhof Sorau, Sorau/Lausitz (od 1941r.), Żarów (do 1947r.); Żary k. Żagania



Budowa
1846, 1871, 1896
 
Żary to dosyć duża, nieco podupadła stacja, gdzie do głównej linii z Żagania do Tuplic (nr 14) dochodzą trasy z Węglińca (linia nr 282) i z Zielonej Góry (linia nr 370). Obecny dwutorowy szlak do Sieniawy Żarskiej to pozostałość czasów, kiedy kolej w okolicach Żar budowały różne przedsiębiorstwa kolejowe. Linię Żary - Forst - Cottbus zbudowało w 1870-1872 Towarzystwo Kolei Halle-Żary-Gubin (Halle-Sorau-Gubener Eisenbahn-Gesellschaft - HSGE), która połączyła się w Żarach z Dolnośląską Koleją Boczną ...
Żary to dosyć duża, nieco podupadła stacja, gdzie do głównej linii z Żagania do Tuplic (nr 14) dochodzą trasy z Węglińca (linia nr 282) i z Zielonej Góry (linia nr 370). Obecny dwutorowy szlak do Sieniawy Żarskiej to pozostałość czasów, kiedy kolej w okolicach Żar budowały różne przedsiębiorstwa kolejowe. Linię Żary - Forst - Cottbus zbudowało w 1870-1872 Towarzystwo Kolei Halle-Żary-Gubin (Halle-Sorau-Gubener Eisenbahn-Gesellschaft - HSGE), która połączyła się w Żarach z Dolnośląską Koleją Boczną (Niederschlesische Zweigbahn-Gesellschaft - NZG), budowaną przez prywatny kapitał do 1871 r. Obie te linie zbudowano by połączyć się z "berlinką" - czyli Koleją Dolnośląsko-Marchijską, która od 1846 r. przechodziła przez Żary. Magistralna, dwutorowa linia marchijska wychodziła z Żar na zachód do Sieniawy Żarskiej i dopiero tam odbijała na Jasień i Gubin. Równolegle do niej prowadziły dwa tory linii na Cottbus, ale zupełnie bez powiązania z linią marchijską aż do początku lat 40, dodatkowo kolej HSGE i NME korzystały z różnej sygnalizacji kolejowej. Dziś z czterech torów na zachód pozostały dwa, a fragment jednego toru do Cottbus to dziś bocznica do firmy Kronopol w Żarach. W 1896 r. do Żar doprowadzono jeszcze jedną linię kolejową - z Nowogrodu Bobrzańskiego (a od 1904 r. z Zielonej Góry) przez Bieniów.

Stacja posiada dworzec wyspowy z czterema peronami. Historycznie peron na północ od dworca (dziś są to perony 3 i 4) obsługiwał kierunek na Halle i do Żagania. Peron 1 po południowej stronie dworca obsługiwał dawniej kierunek na Berlin, natomiast dwukrawędziowy peron 2 obsługiwał kierunek na Żagań, a druga krawędź na Zieloną Górę i Węgliniec. Na zachód od peronów rozciąga się grupa torów towarowych, wraz z nieczynną już parowozownią. Dla obsługi ekspedycji towarowej stacja posiadała dosyć bogatą infrastrukturę ładunkowa - grupa postojowa wraz z suwnicą. Ruch pociągów obsługują 4 nastawnie: dysponująca Ża w budynku dworca oraz wykonawcze Ża1, Ża2, Ża4. Kilka lat temu działała jeszcze nastawnia Ża3 za peronami północnymi. Pozostałe nastawnie posiadają w większości urządzenia mechaniczne scentralizowane (Za1, Za2), nastawnia dysponująca nie obsługuje żadnych rozjazdów, zaś jedna z nastawni wykonawczych (Za4), od strony Sieniawy posiada urządzenia elektryczne suwakowe. Obsługuje ona też jedyną ocalałą w Polsce trzystawną tarczę ostrzegawczą z napędem elektrycznym. W widłach rozwidlenia linii nr 14 i 282 przy ruchliwej Alei Wojska Polskiego stoi jeszcze czynna strażnica nr 352 osłaniająca przejazd kolejowy. Są dwa przejścia podziemne - jedno łączy miasto z budynkiem dworca (położonym na nasypie) a więc i z peronami 1 i 3. Drugie przejście podziemne, przesunięte w stosunku do dworca na południe o kilkadziesiąt metrów łączy peron numer 1 z peronem numer 2. Przy ul. Przeładunkowej stoi wieża wodna z 1910 r., stanowiąca część dawnej lokomotywowni, oddalonej o ok. 700 m na zachód od dworca. Lokomotywownia jest w ruinie.

Pod koniec lat 90. stacja kolejowa w Żarach przeżywała zapaść, podobnie jak większość stacji w woj. lubuskim - w 1999 r. fizycznie już zdewastowano kierunek do Lubska, w 2002 r. zamknięto ruch pasażerski na linii do Węglińca. Dopiero wraz z reaktywacją połączeń do Węglińca przez Koleje Dolnośląskie od 10 grudnia 2006 r. sytuacja zaczęła się stabilizować, a od remontu dworca i peronów w 2015 r. powiatowe Żary nie muszą wstydzić się kolei. Ruch towarowy jest stabilny, który głównie wynika z potrzeb firmy Kronopol (cysterny z klejem). (moose - różne źródła)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900-1903
    komentarze: 0
    Żary. Budynek poczty cesarskiej i stacja kolejowa.
  • Data: 1900-1915
    komentarze: 0
    Panorama Żar - widok od dworca
  • Data: 1901
    komentarze: 1
    Ulica Buczka (dawna Bahnhofstrasse) oraz dworzec na karcie pocztowej ...
  • Data: 1906
    komentarze: 0
    Trzyobrazkowy " Gruss" z 1906r przedstawia Dworzec Kolejowy,Panoramę ...
  • Data: 1907
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Żarach.
  • Data: 1908
    komentarze: 1
    Widok od str.południowo-zachodniej rok 1908
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Żarach.
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 0
    Żary. Widok na fragment miasta ze stacją kolejową.
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa w Żarach.
  • Data: 1917
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa zimową porą w Żarach.
  • Data: 1962
    komentarze: 0
    Na stacji kolejowej w Żarach.
  • Data: 1980-1989
    komentarze: 0
    Żagański parowóz Ty2-764 w peronie stacji Żary. Lata 80. Maszynę ...
  • Data: 1990
    komentarze: 0
    Skład pasażerski z lokomotywą Ol49-75 na stacji kolejowej Żary.
  • Data: 1991
    komentarze: 0
    Skład pasażerski z lokomotywą Ol49-68 przy peronie na stacji kolejowej ...
  • Data: 1991
    komentarze: 0
    Skład osobowy z lokomotywą Ol49-63 na dojeździe do stacji kolejowej ...
  • Data: 1991
    komentarze: 0
    Skład pasażerski z lokomotywą Ol49-63 przy peronie na stacji kolejowej ...
  • Data: 1991
    komentarze: 0
    Skład pasażerski z lokomotywą Ol49-75 przy peronie na stacji kolejowej ...
  • Data: 1991
    komentarze: 0
    Skład pasażerski z lokomotywą Ol49-68 przy peronie na stacji kolejowej ...
  • Data: 1991
    komentarze: 0
    Skład pasażerski z lokomotywą Ol49-75 przy peronie na stacji kolejowej ...
  • Data: 1991
    komentarze: 0
    Skład pasażerski z lokomotywą Ol49-68 opuszcza stację kolejową ...
  • Data: 1991
    komentarze: 1
    Skład pasażerski z lokomotywą Ol49-68 przy peronie, na stacji ...
  • Data: 1991
    komentarze: 0
    Skład pasażerski z lokomotywą Ol49-68 opuszcza stację kolejową ...
  • Data: 1991
    komentarze: 2
    Skład pasażerski z lokomotywą Ol49-68 przy przejeździe kolejowym ...
  • Data: 2011-10-30
    komentarze: 0
    Peron 3 w Żarach
  • Data: 2011-10-30
    komentarze: 0
    Dawna siedziba biura "Odcinka Drogowego" PKP.Obecnie budynek wyłączony ...
  • Data: 2011-10-30
    komentarze: 0
    Widok z peronu 2 na peron 1-szy.
  • Data: 2011-10-30
    komentarze: 0
    Peron 2 .Stacja kolejowa Żary
  • Data: 2011-10-30
    komentarze: 0
    Fotografia współczesna i lata 1900-1920
  • Data: 2011-10-30
    komentarze: 0
    Widok na peron 1
  • Data: 2011-10-30
    komentarze: 0
    Widok współczesny i 1905r
  • Data: 2015-03
    komentarze: 0
    Torowisko w kier. wsch.
  • Data: 2015-03
    komentarze: 5
    Torowisko w kier. zach. / SP32: Zachodnia głowica rozjazdowa, ...
  • Data: 2022-05-01
    komentarze: 0
    Stacja Żary - peron 1 (południowy) przy budynku okazałego dworca. ...
  • Data: 2022-05-01
    komentarze: 9
    Stacja Żary - peron 2. Przy torze 8 pociąg Polregio z Jeleniej ...
  • Data: 2022-10-15
    komentarze: 0
    Stacja kolejowa Żary, tunel prowadzący z ul. Długosza na perony.
  • Data: 2023-07-30
    komentarze: 1
    Peron 2, południowa strona dworca (z prawej, poza kadrem). Widok ...

Stacja kolejowa Żary na innych fotografiach
  • 1905