MENU
Linia kolejowa nr 341 Bielawa Zach. - Dzierżoniów, widok od północy z górami Sowimi. Z lewej strony garaże przy targowisku miejskim w Bielawie i tartak "Stol-Mak" przy ul. Bankowej 11.

Dodał: SyG° - Data: 2015-03-04 19:36:55 - Odsłon: 2635
31 stycznia 2015

Data: 2015:01:31 13:29:39   ISO: 100   Ogniskowa: 21 mm   Aparat: Canon EOS 1000D   Przysłona: f/9   Ekspozycja: 1/200 s  

Krótka 6 km linia łącząca przemysłową Bielawę z magistralą podsudecką w Dzierżoniowie. Długość trasy: taryfowa: 7 km, faktyczna 6,1 km. Budowana od 1899 r., inauguracja 25 V 1891 r., uruchomiona 1 VI 1891 r. Nieczynna dla ruchu pasażerskiego przejściowo podczas kilku sezonów m. in. w latach 1965/66 czy 1973/74. ostatni pociąg osobowy przemierzył tę trasę 21 V 1977 r. Na początku lat 80. linia wykorzystywana była w ruchu towarowym wraz z fragmentem Kolejki Sowiogórskiej aż do stacji w Ostroszowicach (zakłady meblowe, łącznie 14 km). W listopadzie 2000 r. MTiGM wydał zgodę na całkowite zawieszenie przewozów na linii nr 341, pomimo tego jeszcze w 2001 r. do Bielawy docierały pociągiem materiały budowlane, jak również z kolei korzystały zakłady Bielbawu. Zapotrzebowanie było na 3 pociągi zdawcze na dobę. Niestety nieremontowana od dziesiątek lat linia była w coraz gorszym stanie technicznym, przez co prędkość na niej ograniczono do 15 km/h. Ostatecznie jednak przewozy towarowe zawieszono 17 VIII 2001 r. Od tego czasu na linię sporadycznie wjeżdżały tylko pojazdy (lekkie drezyny, lokomotywa spalinowa Ls40) z Sowiogórskiego Muzeum Techniki w Dzierżoniowie. Obecnie linia jest nieużytkowana, zarośnięta i czeka na rozbiórkę.

Kilometraż stacji i przystanków na linii nr 341. Pogrubioną czcionką zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne:
- , Bielawa Zachodnia, st., km 0,000
- , Bielawa Wschodnia, poł., km 2,240
- , Dzierżoniów, st., km 6,123

Linia początek bierze w Dzierżoniowie na stacji głównej i biegnie równolegle do Trasy Podsudeckie). Następnie po kilkuset metrach odbija od niej w prawo, prowadząc na południowy-zachód wzdłuż głównej drogi do Bielawy. Pociąg wykonywał tylko jeden postój na przystanku Bielawa Wschodnia (290 m npm, 3 km), po czym przecinając drogę Bielawa — Pieszyce i biegnąc wciąż prawie w linii prostej docierał do stacji Bielawa Zachodnia (320 m npm, 7 km). Tam następowało połączenie z Kolejką Sowiogórską i możliwe zamknięcie 18-kilometrowej pętli.

  • /foto/448/448355m.jpg
    2010
  • /foto/430/430117m.jpg
    2010
  • /foto/4507/4507550m.jpg
    2014
  • /foto/4507/4507551m.jpg
    2014
  • /foto/5244/5244382m.jpg
    2015
  • /foto/5363/5363833m.jpg
    2015
  • /foto/5363/5363834m.jpg
    2015
  • /foto/5540/5540709m.jpg
    2015
  • /foto/5540/5540710m.jpg
    2015
  • /foto/5540/5540711m.jpg
    2015
  • /foto/5540/5540712m.jpg
    2015

SyG°

Poprzednie: al. Czereśniowa (nie istnieje) Strona Główna Następne: ul. Żeromskiego Stefana