Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
0,000 km
Stacja kolejowa Ruszów
30
1,737
Ładownia kolejowa Ruszów Szklarnia (d. przystanek)
7
5,700
Przystanek kolejowy Dębiny (nie istnieje)
1
8,422
Stacja kolejowa Gozdnica (dawna)
16
 
 
 
 
  ID: 4426602

Linia kolejowa nr 339 Ruszów - Gozdnica

LEAG Rauscha-Freiwaldau



Budowa
1896
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1962, 2005, 2015
 
Spółka Akcyjna Kolej Łużycka (Lausitzer Eisenbahn Aktien Gesselschaft - LEAG) została założona w Lubsku (Sommerfeld) 21 marca 1896 r. jako spółka-córka Lokalbahn AG z Monachium (LAG). LAG była głównym udziałowcem i w krótkim czasie zbudowała 3 linie normalnotorowe, które nie miały połączenia ze sobą:
- pierwszą linią była 23 kilometrowa linia boczna z Jankowej Żagańskiej (na linii marchijskiej) do Przewozu, która rozpoczęła kursy 1 października 1895 r. Linię zbudowało LAG, które w kwietniu 1901 ...
Spółka Akcyjna Kolej Łużycka (Lausitzer Eisenbahn Aktien Gesselschaft - LEAG) została założona w Lubsku (Sommerfeld) 21 marca 1896 r. jako spółka-córka Lokalbahn AG z Monachium (LAG). LAG była głównym udziałowcem i w krótkim czasie zbudowała 3 linie normalnotorowe, które nie miały połączenia ze sobą:
- pierwszą linią była 23 kilometrowa linia boczna z Jankowej Żagańskiej (na linii marchijskiej) do Przewozu, która rozpoczęła kursy 1 października 1895 r. Linię zbudowało LAG, które w kwietniu 1901 roku sprzedało linię LEAG. W kwietniu 1913 r. przedłużono linię przez Potok do Lichtenberg (Przysieka - dziś nie istnieje) (7 km), jednak w 1936 r. zamknięto ten odcinek. W Przewozie powstało natomiast 15 grudnia 1907 r. powiązanie z kolejką Horka - Rothenburg - Sanice - Przewóz
- drugą linią boczną była 8 kilometrowa linia z Ruszowa do Gozdnicy, którą otwarto 1 grudnia 1896 r.
- trzecia linia z Lubska przez Tuplice (20 km, otwarta 1 października 1897 r.) i dalej do do Muskau (22,8 km, otwarta 15 czerwca 1898 r.) pozwoliła na połączenie systemów kolei LEAG leżących w Prowincji Śląskiej z kolejami w Brandenburgii. Uzupełniającą sieć inwestycję poczyniło Państwo Pruskie doprowadzając 7,6 km odcinek kolei z Weisswasser do Bad Muskau i wpinając koleje LEAG do magistralnej linii Berlin - Zgorzelec.
Łączna długość kolei na których operowała LEAG wynosiła zatem od 1901 roku 74,2 km, od 1913 r. 80 km. W Tuplicach - stacji węzłowej na linii Cottbus - Żary, powstały warsztaty spółki LEAG. Spółka planowała budowę kolejnych linii - z Gozdnicy do Przewozu i z Lichtenberg (Przysieka) do Czapli i Chwaliszowic (powiązanie z linią LEAG z Tuplic) jednak wybuch wojny pokrzyżował te plany. Koleje LEAG były bardzo rentowne i realizowały duże przewozy towarowe. Sieć posiadała aż 54 bocznice do zakładów przemysłowych. Budowa przez LAG kolei na Łużycach przyczyniła się do rozwoju Trzebiela, Gozdnicy, Żarek Wielkich, Wymiarek, Mirostowic. Duże "małe dworce" zbudowano w Tuplicach i Lubsku. W 1935 roku LEAG dysponowała 14 lokomotywami, 1 wagonem motorowym, 21 wagonami osobowymi, 11 wagonami bagażowymi, 233 wagonami towarowymi Po nacjonalizacji LAG w sierpniu 1938 r. (87% akcji objęło Państwo Niemieckie) LEAG została z początkiem 1939 r. włączona w system Kolei Rzeszy (DRG). [moose - różne źródła gł. P. Dost]

Krótką, 8-kilometrową linię z Ruszowa do Gozdnicy zbudowano dla potrzeb przemysłu ceramicznego i szklarskiego w okolicach Gozdnicy. Linię otwarto 1 grudnia 1896 r. Obsługę ruchu na linii prowadziły parowozy - tendrzaki produkcji Krauss-Maffei (BR 98.74) z wagonami budowanymi w Bawarii dla LAG. Była to spora ciekawostka dla ówczesnych miłośników kolei. Na trasie linii usytuowano 1 stację (Gozdnica), 2 przystanki (Ruszów Szklarnia i Dębiny), 2 bocznice (Ruszów Zakłady Drzewne i Gozdnica Zakłady Dachówki, Gozdnica - lotnisko polowe). W 1939 roku kursowały 3 pary pociągów dziennie, w 1944 roku - 5 par w dni robocze, 4 w dni wolne. W 1945 r. tory na linii zostały rozebrane przez Armię Czerwoną i dopiero w 1947 roku linia pojawiła się w rozkładzie. Początkowo 3 pary pociągów, a od 1948 roku 2 pary poc. Do końca kursów osobowych tj. do 1962 roku kursowały 2 pary na dobę - kurs poranny i wieczorny. Pociągi towarowe kursowały jeszcze do 1999 roku. Ostatni pociąg do Gozdnicy dojechał 28 kwietnia 2002 r - pociąg specjalny (towos) z Wolsztyna prowadzony parowozem Ty3-2. Linia była przejezdna do 2005 r., a ostatecznie rozebrano ją w lutym 2015 r.

Kilometraż stacji i przystanków na linii. Pogrubieniem zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące. Kilometraż niemiecki jest zbieżny:
- , Ruszów, st., km 0,000
- bocznica nr 504, bszl., km 0,935 (bocznica zakładów drzewnych)
- , Ruszów Szklarnia, poł., km 1,737 (wraz z bocznicą do cegielni i glinianek)
- , Dębiny, po., km 5,700
- Gozdnica GZCB, bszl., km 7,630 (bocznica zakładów ceramicznych)
- , Gozdnica, st., km 8,422
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1907-1910
    komentarze: 0
    Zycie na kolei w Ruszowie. Na stacji węzłowej, zbudowanej przy ...
  • Data: 1921
    komentarze: 0
    Zakłady przemysłowe w przedwojennym Ruszowie.Huta szkła i tartak.
  • Data: 1925
    komentarze: 0
    Akcja Łużyckiej Spółki Kolejowej (LEAG), która od 1896 r. miała ...
  • Data: 1935-1940
    komentarze: 0
    Tartak i huta szkła w przedwojennym Ruszowie. Pocztówka znaleziona ...
  • Data: 1980-1989
    komentarze: 0
    Mały blachownicowy most kolejowy w pobliżu przystanku Ruszów Szklarnia, ...

Linia kolejowa nr 339 Ruszów - Gozdnica na innych fotografiach
  • 2013
  • 2013