MENU
Bielawska Fabryka Prostowników (dawna), w początkach lat 70-tych przeniesiona do nowych budynków przy ul. Sobieskiego. Zajmowała tereny między ul. 1 Maja i 3 Maja, obecne posesje przy ul. 3 Maja nr 43 (firma "Wełna) i nr 31 (Dom Rzemiosła, tu były biura dyrekcji firmy) oraz przy ul. 1 Maja nr 26 (teraz Lidl, przedtem administracja "Bester"-u), nr 28 (Galeria Bielawska) i nr 36 (Bank Zachodni WBK). Opis uzup. /SyG/

Dodał: TW40° - Data: 2013-12-29 19:28:54 - Odsłon: 5484
Rok 1969

Początkowo wiejska droga, biegnąca równolegle, na wschód od zabudowań dzisiejszej ul. 3 Maja. Pierwszymi budynkami przy niej były nowe zabudowania przędzalni Froehlicha (obecnie sklep meblowy "Twoje Meble", pizzeria "Monik" i supermarket "Biedronka"). Pierwotnie zaczynała się od skrzyżowania z ul. Parkową i kończyła się przy dzisiejszej ul. Westerplatte. W latach 30-tych rozpoczęto zabudowę budynkami mieszkalnymi, którą kontynuowano w czasie II WŚ, tworząc boczne ulice ( 11 Listopada, Słoneczną i Karola Marksa oraz, częściowo, ul. Obrońców Westerrplatte). Po 1933 r. zmieniła nazwę na Horst Wessel Str. (hitlerowski "męczennik", autor hymnu NSDAP). Po 1970 r. do ulicy 1 Maja włączono budynki zlikwidowanej ul. Mickiewicza (Mittelhof, obszar dworski). W czasach niemieckich i jeszcze w latach 60-tych ub. wieku zakładano, że stanie się częścią obwodnicy, biegnącą w kierunku południowym do Ostroszowic, przez dzisiejszą ul. Spółdzielczą i polnę drogę powyżej Ace Rico. Pierwotnie ulica biegła od dzisiejszej ul. Parkowej do ul. Karola Marksa. Teraz wydłużyła się od obwodnicy (ul.Sikorskiego) z odgałęzieniem (dawna ul. Mickiewicza) do ul. Wolności, przecinając ul. Wojska Polskiego i ul. Szpakową do ul. Kruczej. Jako pierwsza ulica w Bielawie, jeszcze w czasach niemieckich, otrzymała nawierzchnię asfaltową. Na odcinku od ul. Obr. Westerplatte do ul. Parkowej obsadzona została lipami, a w prześwitach między budynkami wstawiono (do dziś częściowo zachowane), drewniane pergole z pnączami. Można powiedzieć, że była to reprezentacyjna ulica Bielawy. Zarówno przed wojną jak i w latach powojennych, tą ulicą, z nieistniejącego już, teraz zabudowanego, placu Karola Marksa, przechodziły pochody pierwszomajowe, przez ul. Parkową i ul. Wolności, do placu Wolności. /SyG/

  • /foto/7459/7459361m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/438/438649m.jpg
    1963
  • /foto/434/434689m.jpg
    1965
  • /foto/4629/4629805m.jpg
    1990
  • /foto/18/18326m.jpg
    2004
  • /foto/3560/3560541m.jpg
    2006
  • /foto/154/154027m.jpg
    2007
  • /foto/154/154032m.jpg
    2007
  • /foto/154/154035m.jpg
    2007
  • /foto/440/440741m.jpg
    2011
  • /foto/416/416947m.jpg
    2011
  • /foto/4282/4282813m.jpg
    2011
  • /foto/439/439849m.jpg
    2011
  • /foto/4035/4035383m.jpg
    2012
  • /foto/4241/4241008m.jpg
    2012
  • /foto/4282/4282962m.jpg
    2012
  • /foto/4229/4229568m.jpg
    2013
  • /foto/4940/4940576m.jpg
    2014
  • /foto/4940/4940578m.jpg
    2014
  • /foto/4940/4940579m.jpg
    2014
  • /foto/5547/5547833m.jpg
    2015

Leksykon przemysłu Dolnego Śląska Jerzy Białowąs, Mścisław Machnicki , Towarzystwo Rozwoju Ziem Zachodnich , Wrocław 1969

Poprzednie: Ratusz Strona Główna Następne: Art Inkubator


Krzysztof Bach | 2013-12-29 20:11:57
Przypisałem (wstępnie) do Bester-u. Ale to zdjęcie prawdopodobnie pochodzi z pierwszej lokalizacji zakładu. Sylwek specjalista od Bielawy zrobi z tym porządek.
SyG | 2013-12-30 04:02:18
Takie prostowniki, jak widoczne na zdjęciu, do tej pory pracują na statkach śródlądowych typu BM-500, Tur i Bizon. Były także montowane na statkach morskich budowanych w naszych stoczniach.