Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Most kolejowy (pot. Złoty Stok / Nawojów Łużycki)
2
 
Przepust kolejowy (ul. Torowa / LK 279)
1
0,000
Stacja kolejowa Lubań Śląski
40
9,080 km
Przystanek kolejowy Gierałtów
2
12,132
Stacja kolejowa Gierałtów Wykroty
8
21,059 km
Stacja kolejowa Węgliniec
116
 
 
 
 
  ID: 3375120

Linia kolejowa nr 279 Lubań Śl. - Węgliniec
Śląska Kolej Górska cz.

Schlesische Gebirgsbahn



Budowa
1865
 
Linia powstała jako część Śląskiej Kolei Górskiej łącząca zasadniczą linię górską z systemem kolei spółki NME (Niederschlesische Märkische Eisenbahn), będącej pod kontrolą państwa pruskiego. Połączenie Lubania z Węglińcem zbliżyło gospodarkę w Sudetach do stolicy Prus. Pierwotnie na linii zlokalizowano tylko jeden przystanek (stacja) w Gierałtowie-Wykrotach, w latach 70. powstał drugi przystanek w Gierałtowie. Linia została zelektryfikowana w kwietniu 1928 roku i ponownie reelektryfikowana w maju ...
Linia powstała jako część Śląskiej Kolei Górskiej łącząca zasadniczą linię górską z systemem kolei spółki NME (Niederschlesische Märkische Eisenbahn), będącej pod kontrolą państwa pruskiego. Połączenie Lubania z Węglińcem zbliżyło gospodarkę w Sudetach do stolicy Prus. Pierwotnie na linii zlokalizowano tylko jeden przystanek (stacja) w Gierałtowie-Wykrotach, w latach 70. powstał drugi przystanek w Gierałtowie. Linia została zelektryfikowana w kwietniu 1928 roku i ponownie reelektryfikowana w maju 1986 roku. Z uwagi na zły stan torowiska od połowy 2012 roku zawieszono całkowicie ruch pociągów na tej linii, choć początkowo miały zostać tylko szynobusy na Żagań przez Węgliniec.

Kilometraż trzech stacji i przystanku na linii przedstawia się następująco (w nawiasie kilometraż niemiecki liczony od dawnego Dworca Śląskiego w Berlinie):
- , Lubań, st., km 0,000 (km 245,97)
- , Gierałtów, po., km 9,080
- , Gierałtów Wykroty, st., km 12,132 (km 233,84)
- , Węgliniec, st. 21,059 (km 224,22)

Z uwagi na większy ruch pociągów przed 1945 rokiem (dopuszczalna prędkość 100 km/h) na linii znajdowały się dodatkowo dwie mijanki:
- Radogoszcz (Wünschendorf) - mijanka i bocznica do kopalni glin ceramicznych i szamotowni w Koloni Radogoszcz, zlikwidowana po 1945 r., km 5,100 (km 240,82)
- Krucze Gniazdo (Rabenhorst), mijanka zlikwidowana po 1945 r., km 25,050(?) (km 228,21)

Ponadto od stacji Gierałtów-Wykroty na wschód odchodziła 3,3 km kolejka wąskotorowa do cegielni Czerna (Werkbahn der Sturm AG Tschirne) . Kolejka czynna była ponoć jeszcze w 1988 r.
(moose)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1871
    komentarze: 0
    Bilet kolejowy na przejazd z Lubania do Węglińca z dnia 25.07.1871 ...
  • Data: 1925-1928
    komentarze: 2
    Budka dróżnika w pobliżu stacji Gierałtów-Wykroty - prawdopodobnie ...