Linia zbudowana od podstaw jako kolej towarowa, mająca odciążyć węzeł opolski i wrocławski od wielkiej ilości składów z węglem z Górnego Śląska i z cementem z okolic Opola. Linia otwarta 1 października 1909 r., miesiąc później otwarto 3 km łącznik między Opolem Wschodnim a Opolem Głównym. Na trasie tylko nieliczne skrzyżowania z drogami, dzięki czemu można było prowadzić pociągi z prędkością 100 km/h. Przed wojną ruch pasażerski obsługiwały parowozy pospieszne serii 38.10 (pruskie P 8, na PKP Ok1). ...
Linia zbudowana od podstaw jako kolej towarowa, mająca odciążyć węzeł opolski i wrocławski od wielkiej ilości składów z węglem z Górnego Śląska i z cementem z okolic Opola. Linia otwarta 1 października 1909 r., miesiąc później otwarto 3 km łącznik między Opolem Wschodnim a Opolem Głównym. Na trasie tylko nieliczne skrzyżowania z drogami, dzięki czemu można było prowadzić pociągi z prędkością 100 km/h. Przed wojną ruch pasażerski obsługiwały parowozy pospieszne serii 38.10 (pruskie P 8, na PKP Ok1). Natomiast ruch podmiejski Wrocławia (w obiegu Wrocław Główny - Siechnice - Jelcz Laskowice i następnie Jelcz Laskowice - Jelcz Miłoszyce, Swojczyce, Wrocław Nadodrze i Wrocław Główny) i obsługiwały akumulatorowe wagony typu Wittfeld. Przed wojną na linii kursowało 5-6 par poc. osobowych na całej trasie i aż 9-11 na odcinkach (niektóre tylko w dni robocze). Po 1945 r. linia była przerwana przez ponad 10 lat przez zniszczenie mostu na Odrze w Czernicy. Wszystkie składy z Opola w Miłoszycach kierowały się już na Wrocław Nadodrze linią 292. W 1963 roku na odcinku Opole - Jelcz Laskowice kursowało 5 par poc. os., a do Wrocławia dojeżdżało 5 par w dni robocze i tylko 2 pary 2 dni wolne. Linię zelektryfikowano w latach 1987-1988 i po raz pierwszy EZT ruszyły tą trasą 29 maja 1988 roku - przy tej okazji PKP otworzyły na trasie 4 nowe przystanki: Borki Opolskie, Tarnowiec Brzeski, Borucice i Kopalina. Dalej utrzymywano regionalny podział trasy na część opolską gdzie w relacji Opole - Jelcz Laskowice kursowało 6 par EZT, a od Jelcza do Wrocławia przez Siechnice 9 par EZT na dobę. Linia pod koniec lat 2000 miała już fatalne parametry techniczne - np. w 2007 r. na odcinku z Biskupic do Czernicy obowiązywała prędkość 20 km/h. Skutkowało to także zapaścią w ruchu pociągów pasażerskich od strony Opola, które nie jest zaiteresowane poprawą oferty przewozowej i zadowala się 1 (!) parą na dobę w relacji Opole - Jelcz Laskowice. Od strony Wrocławia do Jelcza ruch jest przyzwoity i utrzymuje się 7 par pociągów na dobę. Linia została odcinkowo zmodernizowana w latach 2012-2013, jest także szansa że przywrócony zostanie ruch pociągów osobowych (kolej aglomeracyjna) na powiązanej linii 292, stąd wzrosłoby ponownie zainteresowanie tą trasą. (moose - różne źródła)
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji i przystanków na linii 277 liczony od stacji Opole Groszowice. W nawiasie niemiecki kilometraż liczony od stacji Wrocław Brochów. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką. Obiekty nieczynne - kursywą: - , Opole Groszowice, st., km 0,000 (km 85,78) - Opole Warsztaty, podg., km 3,000 (nieformalny) - , Opole Wschodnie, st., km 6,386 (km 79,49) - , Ciepłownia Opole Wschodnie, bszl., km 7,838 (Oppeln Silesiaweiche, km 76,75) - , Czarnowąsy, st., km 11,688 (km 74,10) - , Borki Opolskie, po., km 15,148 (km 70,64) - , Dobrzeń Wielki, st., km 18,717 (km 67,07) - , Chróścice, poł., km 22,735 (km 63,05) - , Popielów, st., km 28,257 (km 57,53) - , Karłowice, st., km 35,681 (km 50,11) - , Tarnowiec Brzeski, po., km 40,715 (km 46,30) - , Mąkoszyce, po., km 43,935 (km 41,86) - , Rogalice, po., km 47,656 (km 38,13) - , Borucice, po., km 51,200 (km 34,58) - granica wojewódzwa opolskiego / dolnośląskiego, km 53,240 (przed 1945 granica prowincji w km 51,79 pomiędzy Karłowicami a Popielowem) - , Biskupice Oławskie, st., km 54,257 (km 31,49) - , Minkowice Oławskie, po., km 59,023 (km 26,77) - , Kopalina, po., km 62,800 (km 23,10) - , Jelcz Laskowice, st., km 67,379 (km 18,42) - , Jelcz Miłoszyce, st., km 70,261 (km 15,54) - , Czernica Wrocławska, st., km 75,126 (km 10,68) - , Zakrzów Kotowice, po., km 77,624 (km 8,17) - , Siechnice, st., km 82,380 (km 3,42) - , Wrocław Brochów WBA, podg., km 85,574 (km 0,00) Na trasie, z uwagi na intensywny ruch zbudowano też kilka posterunków blokowych/odstępowych (kilometraż niemiecki od Brochowa): - Bk Rodeland, km 23,10 (obecnie przystanek Kopalina) - Bk Baruthe, km 34,58 (ob. przystanek Borucice) - Bk Raschwitz, km 46,30 (ob. przystanek Tarnowiec Brzeski) - Bk Heidchen, km 53,66 (przy leśnictwie Kabachy k. Karłowic - nie istnieje) - Bk Waldchen O/S, km 70,64 (ob. przystanek Borki Opolskie) |
|||||||||||||||||||||||||
|
||
Linia kolejowa nr 277 Opole Groszowice - Wrocław Brochów na innych fotografiach | ||
|
||